Онлайн-консультант інженера з охорони праці
Фільтр:
Всі
Атестація робочих місць
Будівництво
Нещасні випадки, профзахворювання та аварії
Електробезпека
Засоби індивідуального захисту
Перевірки Держпраці
Медичні огляди
Навчання та інструктажі
Пожежна безпека
Роботи на висоті
Сільське господарство
Система управління охороною праці (СУОП)
Транспорт
Цивільний захист та техногенна безпека
Інші
Розроблення документації
Роботи підвищеної небезпеки
Дозвільна документація
Домедична допомога
Пільги та компенсації
Ризик-менеджмент
Охорона праці в офісі
Регулювання праці окремих категорій працівників
Умови праці та відпочинку
Анонім
10.01.2023
Міжнародне законодавство з охорони праці
Новак Тамара Сергіївна,
кандидат юридичних наук, доцент кафедри аграрного, земельного та екологічного права ім. академіка В. З. Янчука НУБіП України

Охорону праці в сільському господарстві врегульовано не лише нормами українського законодавства, а й нормами міжнародних нормативно-правових актів.

Чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України (ст. 9 Конституції України; ч. 1 ст. 19 Закону України «Про міжнародні договори України» від 29.06.2004 № 1906-IV).

Також в Україні діє пріоритет міжнародного законодавства над вітчизняним, зокрема у сфері врегулювання відносин із охорони праці. 

Коментар експерта

Якщо міжнародним договором або міжнародною угодою, у яких бере участь Україна, установлено інші правила, ніж ті, які містить законодавство України про працю, застосовують правила міжнародного договору або міжнародної угоди.

 

Базові міжнародні акти, що закріплюють право на охорону праці

Можна виокремити кілька базових міжнародних актів:

У Загальній декларації прав людини визначено, що кожна людина має право на справедливі та сприятливі умови праці (ст. 23).

 

У Міжнародному пакті про економічні, соціальні і культурні права закріплено визнання державами, які беруть участь у Пакті, права на справедливі та сприятливі умови праці, які охоплюють й умови роботи, що відповідають вимогам безпеки та гігієни (ст. 7).

 

У ст. 3 «Право на безпечні та здорові умови праці» Європейської соціальної хартії зазначено перелік заходів, які зобов’язуються виконувати Сторони (зокрема Україна) для забезпечення ефективного здійснення права на охорону праці. Такі заходи мають розробляти й реалізовувати з обов’язковим проведенням консультацій із організаціями роботодавців і працівників.

Заходи для ефективного здійснення права на охорону праці:

  • розроблення, здійснення і періодичний перегляд національної політики в галузі охорони праці, виробничої гігієни та виробничого середовища:
    • мета: поліпшувати охорону праці та виробничу гігієну, запобігати нещасним випадкам і травматизму, що виникають внаслідок виробничої діяльності, пов’язані з нею або мають місце у процесі її здійснення, зокрема шляхом мінімізації причин виникнення ризиків, властивих виробничому середовищу;
  • прийняття правил із техніки безпеки та гігієни праці;
  • забезпечення виконання правил із техніки безпеки та гігієни праці шляхом заходів із нагляду за дотриманням їх вимог;
  • сприяння поступовому розвитку призначених для всіх працівників служб виробничої гігієни;
    • основне завдання таких служб: здійснити профілактичні та консультативні функції.

 

У ст. 7 «Право дітей та підлітків на захист» передбачено зобов’язання Сторін (зокрема України) щодо встановлення мінімального віку прийняття на роботу, де умови праці визнано небезпечними або шкідливими для здоров’я, — у 18 років.

У ст. 8 «Право працюючих жінок на охорону материнства» передбачено встановлення Сторонами (зокрема Україною) заборони застосування праці вагітних, жінок, які нещодавно народили дитину, і тих, які годують, на всіх роботах, якi протипоказані жінкам у зв’язку з небезпечними, шкідливими для здоров’я або важкими умовами праці, та вжиття відповідних заходів для захисту трудових прав цих жінок.

 

Акти Міжнародної організації праці 

У декларації Міжнародної організації праці (далі — МОП) основних принципів та прав у світі праці визначено обов’язковість дотримання всіма членами МОП Статуту Міжнародної організації праці.

Зокрема в додатку до статуту МОП — Декларації стосовно цілей та завдань Міжнародної організації праці — закріплено обов’язок МОП сприяти прийняттю державами-членами МОП програм, метою яких є необхідний захист життя та здоров’я працівників на всіх роботах.

Для цього МОП приймає міжнародні документи у формі конвенцій і рекомендацій.

Довідка

Конвенції МОП підлягають ратифікації законами України. Коли Україна ратифікує конвенцію МОП, вона бере на себе зобов’язання застосовувати її положення.

Конвенції МОП у сфері охорони праці, ратифіковані Україною, зазначені в таблиці 1.

Таблиця 1

Конвенції МОП, що регулюють відносини у сфері охорони праці

№ з/п

Назва документа

Установлюють загальні вимоги з охорони праці

1

Конвенція 1985 року про служби гігієни праці. Міжнародний документ від 26.06.1985 № 161

2

Конвенція про основи, що сприяють безпеці та гігієні праці № 187. Міжнародний документ від 15.06.2006 № 187

3

Конвенція 1993 року про запобігання великим промисловим аваріям. Міжнародний документ від 22.06.1993 № 174

4

Конвенція про нічну працю № 171. Міжнародний документ від 26.06.1990 № 171

Установлюють вимоги безпеки під час роботи з певними речовинами, механізмами

1

Конвенція про забезпечення машин захисними пристроями № 119. Міжнародний документ від 25.06.1963 № 119

2

Конвенція про захист працівників від іонізуючої радіації № 115. Міжнародний документ від 22.06.1960 № 115

3

Конвенція 1974 року про боротьбу з небезпекою, спричинюваною канцерогенними речовинами й агентами у виробничих умовах, та заходи профілактики № 139. Міжнародний документ від 24.06.1974 № 139

4

Конвенція про безпеку в застосуванні хімічних речовин на виробництві № 170. Міжнародний документ від 25.06.1990 № 170

Стосуються соціального захисту потерпілих від нещасних випадків на виробництві

1

Конвенція про допомоги у випадках виробничого травматизму № 121. Міжнародний документ від 08.07.1964 № 121

2

Конвенція про допомоги по інвалідності, по старості і у зв’язку з втратою годувальника № 128. Міжнародний документ від 29.06.1967 № 128

3

Конвенція про встановлення міжнародної системи збереження прав у галузі соціального забезпечення № 157. Міжнародний документ від 11.08.1986 № 157

Установлюють гарантії з охорони праці окремих категорій працівників

1

Конвенція про мінімальний вік для прийому на роботу № 138. Міжнародний документ від 26.06.1973 № 138

2

Конвенція про охорону материнства (переглянута в 1952 році) № 103. Міжнародний документ від 28.06.1952 № 103

3

Конвенція про професійну реабілітацію та зайнятість інвалідів № 159. Міжнародний документ від 20.06.1983 № 159

Регулюють відносини з охорони праці лише у сільському господарстві

1

Конвенція Міжнародної організації праці № 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві. Міжнародний документ від 25.06.1969 № 129

2

Конвенція 2001 року про безпеку та гігієну праці в сільському господарстві № 184. Міжнародний документ від 21.06.2001 № 184

 

Конвенцію МОП про інспекцію праці в сільському господарстві № 129 ратифіковано Законом України від 08.09.2004 № 1986-IV. У ній передбачено забезпечення Україною системи інспекцій праці в сільському господарстві. 

Коментар експерта

Відсутність окремої інспекції Наразі окремої інспекції праці в сільському господарстві не існує, але здійснення функцій контролю Державною службою України з питань праці щодо дотримання законодавства про працю всіма підприємствами, установами, організаціями незалежно від виду діяльності, форми власності та галузевої належності, а також фізичними особами, які використовують найману працю, не є порушенням міжнародних стандартів у сфері охорони праці. 

Конвенцію МОП про безпеку та гігієну праці в сільському господарстві № 184 ратифіковано Законом України від 01.04.2009 № 1216-VI.

У ній установлено міжнародні вимоги щодо: 

  • безпеки й ергономіки обладнання (ст. 9, 10);
  • вантажно-розвантажувальних операцій і транспортування матеріалів (ст. 11);
  • правильного поводження з хімічними речовинами (ст. 12, 13);
  • поводження з тваринами та захисту від ризиків біологічного характеру (ст. 14);
  • сільськогосподарських виробничих об’єктів (ст. 15);
  • молодих працівників і небезпечних видів робіт (ст. 16);
  • тимчасових і сезонних працівників (ст. 17);
  • жінок-працівниць (ст. 18); 
  • соціально-побутових і житлових умов (ст. 19);
  • організації робочого часу (ст. 20);
  • страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань (ст. 21).

 

Рекомендації МОП Рекомендації МОП не потрібно ратифікувати. Їх приймають для розширення змісту конвенцій МОП або такі рекомендації стосуються питань, які не потребують формальних зобов’язань. Наприклад, Рекомендація щодо інспекції праці в сільському господарстві № 133 (міжнародний документ від 25.06.1969 № 133).

 

Директиви Європейського Союзу

Незважаючи на те, що Україна не є членом Європейського Союзу (далі — ЄС), держава взяла на себе зобов’язання узгодити вітчизняне законодавство з охорони праці із законодавством ЄС. 

Для цього триває процес імплементації Директив ЄС, що стосуються охорони праці, у зокрема в сільському господарстві (табл. 2). 

Таблиця 2

Директиви ЄС, що стосуються охорони праці в сільському господарстві

№ з/п

Назва документа

1

Рамкова директива 89/391/ЄЕС про впровадження заходів для заохочення вдосконалень у сфері безпеки і охорони здоров’я працівників під час роботи

2

Директива 89/654/ЄЕС щодо мінімальних вимог стосовно безпеки і охорони здоров’я у робочих зонах

3

Директива 89/655/ЄЕС про мінімальні вимоги щодо безпеки і охорони здоров’я при застосуванні обладнання працівниками на робочому місці (друга окрема Директива у значенні ч. 1 ст. 16 Директиви 89/391/ЄЕС)

4

Директива 89/656/ЄЕС про мінімальні вимоги безпеки і охорони здоров’я при використанні працівниками засобів індивідуального захисту на робочому місці (третя окрема Директива у значенні ч. 1 ст. 16 Директиви 89/391/ЄЕС)

5

Директива 90/269/ЄЕС про мінімальні вимоги безпеки та гігієни до ручного переміщення вантажів, коли існує ризик, особливо, травми спини працюючих (четверта окрема Директива у значенні ст. 16(1) Директиви 89/391/ЄЕС)

6

Директива 90/270/ЄЕС про мінімальні вимоги безпеки та здоров’я при роботі з екранними пристроями (п’ята рамкова Директива в значенні ч. 1 ст. 16 Директиви 89/391/ЄЕС)

7

Директива 92/85/ЄЕС про вжиття заходів з поліпшення безпеки та охорони здоров’я на виробництві вагітних працівниць, працівниць, які нещодавно народили, або годують (десята окрема Директива у значенні ст. 16 (1) Директиви 89/391/ЄЕС)

8

Директива 2004/37/ЄС про захист працівників від ризиків, пов’язаних з ураженням канцерогенами або мутагенами на роботі (шоста окрема Директива у значенні ст. 16(1) Директиви Ради 89/391/ЄЕС)

9

Директива 96/82/ЄС про контроль за загрозами значних небезпек, пов’язаних з небезпечними речовинами

10

Директива 2001/23/ЄС про наближення законів держав-членів, що стосуються охорони прав службовців у випадку передачі підприємств, бізнесових структур або частин підприємств або бізнесових структур

11

Директива 91/533/ЄЕС про доповнення заходів із сприяння покращенню безпеки та охорони праці працівників з фіксованим строком працевлаштування або тимчасовим працевлаштуванням

 

Коментар експерта

Директиви ЄС установлюють мінімальні вимоги безпеки й охорони праці. Країни — члени ЄС можуть відступати від установлених цими документами вимог, але лише в бік їх поліпшення. 

Наприклад, на підставі Директиви 90/270/ЄЕС про мінімальні вимоги безпеки та здоров’я при роботі з екранними пристроями від 29.05.1990 розроблено Вимоги щодо безпеки та захисту здоров’я працівників під час роботи з екранними пристроями, затверджені наказом Мінсоцполітики України від 14.02.2018 № 207.