Онлайн-консультант інженера з охорони праці
Фільтр:
Всі
Атестація робочих місць
Будівництво
Нещасні випадки, профзахворювання та аварії
Електробезпека
Засоби індивідуального захисту
Перевірки Держпраці
Медичні огляди
Навчання та інструктажі
Пожежна безпека
Роботи на висоті
Сільське господарство
Система управління охороною праці (СУОП)
Транспорт
Цивільний захист та техногенна безпека
Інші
Розроблення документації
Роботи підвищеної небезпеки
Дозвільна документація
Домедична допомога
Пільги та компенсації
Ризик-менеджмент
Охорона праці в офісі
Регулювання праці окремих категорій працівників
Умови праці та відпочинку
Анонім

На сьогодні відсутні будь-які вимоги щодо обов'язковості створення пожежної дружини. В одній відповіді йдеться про обов'язковість створення добровільної пожежної дружини, в іншій – не обов'язково. Як насправді має бути? 

На запитання відповідає
Маркін Сергій Олександрович,
директор та головний спеціаліст ТОВ «Агенція незалежного інспектування "Експерт"»

Коментар експерта

У чинному стані нормативно-правової бази відповідь на вказане запитання не може бути однозначною.

Згідно зі статтею 20 Кодексу цивільного захисту України встановлені завдання та обов’язки суб’єктів господарювання. Серед зазначених завдань та обов’язків є обов’язок створювати підрозділи цивільного захисту – частина 1 пункт 5 «створення об’єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням».

Також згідно з частиною 2 статті 20 Кодексу цивільного захисту України встановлені критерії обов’язковості створення підрозділів цивільного захисту: «2. Організація заходів цивільного захисту суб’єкта господарювання здійснюється підрозділами (посадовими особами) з питань цивільного захисту, які створюються (призначаються) керівниками зазначених суб’єктів господарювання з урахуванням таких вимог:

1) у суб’єктах господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту, з чисельністю працюючих понад 3 тисячі осіб створюються підрозділи з питань цивільного захисту;

2) у суб’єктах господарювання, а також закладах охорони здоров’я із загальною чисельністю працюючих та осіб, які перебувають на лікуванні, від 200 до 3 тисяч осіб та у суб’єктах господарювання, віднесених до другої категорії цивільного захисту, призначаються посадові особи з питань цивільного захисту;

3) у навчальних закладах з денною формою навчання з чисельністю 500 і більше осіб, які навчаються, призначаються посадові особи з питань цивільного захисту;

4) у суб’єктах господарювання з чисельністю працюючих до 200 осіб призначаються особи з питань цивільного захисту за рахунок штатної чисельності суб’єкта господарювання».

Відповідно до частини 4 статті 20 Кодексу цивільного захисту України «4. Порядок діяльності підрозділів з питань цивільного захисту або призначених осіб визначається відповідними положеннями про них або посадовими інструкціями. Положення про підрозділ (посадова інструкція працівника) з питань цивільного захисту затверджується керівником, що його створив (призначив), на підставі типового положення про такий підрозділ, що затверджується центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту».

Цим положенням є Типове положення про підрозділ з питань цивільного захисту суб’єкта господарювання, затверджене наказом Міністерства внутрішніх справ України від 20.04.2017 № 325 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 16 травня 2017 р. за № 626/30494, в якому на підрозділ цивільного захисту покладено функції щодо цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки. В тому числі гасіння пожеж.

Але одночасно в Кодексі цивільного захисту України є стаття 26 «Формування цивільного захисту». У вказаній статті є частина 5, де зазначено: «Порядок створення формувань цивільного захисту, їх завдання та функції визначаються Кабінетом Міністрів України».

Таким порядком є Порядок утворення, завдання та функції формувань цивільного захисту, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 09.10.2013 № 787, згідно з пунктом 2 якого формування можуть бути пожежними, а згідно з іншими пунктами – на них покладається функція щодо цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки. В тому числі гасіння пожеж.

Згідно зі статтею 27 Кодексу цивільного захисту України формування цивільного захисту можуть бути добровільними. Згідно з частиною 6 вказаної статті «Положення про добровільні формування цивільного захисту затверджується Кабінетом Міністрів України».

Таким є Положення про добровільні формування цивільного захисту, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2013 № 616.

Коментар експерта

Звертаю увагу, що згідно з цим положенням на формування цивільного захисту не покладено функції щодо пожежної безпеки та гасіння пожеж.

Отже (проміжний висновок № 1), добровільні підрозділи цивільного захисту не мають функцій щодо пожежної безпеки та гасіння пожеж.

Далі в Кодексі цивільного захисту України є розділ 13 «Забезпечення пожежної безпеки». Але згідно зі статтею 1 Кодексу цивільного захисту України «Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов’язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов’язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності».

Коментар експерта

Отже (проміжний висновок № 2), стаття 1 Кодексу цивільного захисту України не визначає пожежну безпеку як якийсь окремий напрямок чи функцію тощо.

Одночасно пунктом 34 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України встановлено: «пожежна охорона – вид діяльності, який полягає у запобіганні виникненню пожеж і захисті життя та здоров’я населення, матеріальних цінностей, навколишнього природного середовища від впливу небезпечних чинників пожежі;», а також пункт 38 говорить: «сили цивільного захисту – аварійно-рятувальні формування, спеціалізовані служби та інші формування цивільного захисту, призначені для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації надзвичайних ситуацій».

Коментар експерта

Цікава річ: пожежна охорона виключно полягає у запобіганні виникненню пожеж, якщо звернули увагу! Тобто гасіння пожеж не є пожежною охороною. Що в принципі відповідає частині 1 статті 58 Кодексу цивільного захисту України.

Наголошую, що такий проміжний висновок №3 робимо з тексту Кодексу цивільного захисту України.

Але є пункт 3 частини 2 статті 58 Кодексу цивільного захисту України, який каже, що основними завданнями пожежної охорони є: «гасіння пожеж, рятування населення, а також надання допомоги у ліквідації наслідків інших надзвичайних ситуацій».

Коментар експерта

Отже (проміжний висновок № 4), пожежна охорона залучається для надання допомоги у ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Але це її не основна функція.

Згідно зі статтею 59 Кодексу цивільного захисту України «Пожежна охорона поділяється на державну, відомчу, місцеву та добровільну», а основні засади створення та діяльності встановлені в статті 63, яка частиною 4 посилається на Порядок функціонування добровільної пожежної охорони, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 № 564.

Важливо

Вказаний порядок не визначає добровільну пожежну охорону як підрозділ цивільного захисту. Але одночасно згідно з пунктом 2 визначає, що створюються пожежно-рятувальні підрозділи. Кодекс цивільного захисту України не містить визначень такого виду підрозділів.

Частиною 1 статті 63 Кодексу цивільного захисту України встановлено: «У суб’єктів господарювання, …. для здійснення заходів із запобігання виникненню пожеж та організації їх гасіння … керівники суб’єктів господарювання можуть утворювати пожежно-рятувальні підрозділи для забезпечення добровільної пожежної охорони».

Коментар експерта

Тому, звісно, рішення про створення добровільної пожежної охорони приймається суб’єктом господарювання добровільно та з урахуванням доцільності. Але при цьому досі не зрозуміло: добровільна пожежна охорона є різновидом підрозділу або формування цивільного захисту чи ні. 

Моля особиста та суто суб’єктивна думка, що все ж-таки, напевно, є.

На жаль, точнішої відповіді надати не є можливим.