
Метою перевірок у сфері пожежної та техногенної безпеки є здійснення контролю за додержанням суб’єктами господарювання вимог законодавства з питань цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, виявлення порушень i запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, захист життя та здоров’я людей.
Об’єктом перевірки є виконання заходів щодо захисту населення та працівників на випадок надзвичайної ситуації, а також вирішення питань техногенної та пожежної безпеки, що стосуються прав та інтересів інших юридичних осіб і громадян.
Планові перевірки здійснюються відповідно до річних планів, які затверджуються органом державного нагляду Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі – ДСНС) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому.
Підставами для позапланових перевірок є:
письмова заява суб’єкта господарювання до ДСНС про здійснення перевірки за його бажанням;
перевірка виконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами попередніх перевірок органами ДСНС;
звернення фізичної особи про порушення, що спричинило шкоду її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Така перевірка здійснюється територіальним органом ДСНС виключно за погодженням з центральним органом ДСНС, яке обов’язково пред’являється перед початком перевірки керівнику/уповноваженій особі суб’єкта господарювання. В разі непред’явлення такого погодження суб’єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб ДСНС до перевірки;
доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання;
за рішенням суду;
звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом.
У процесі проведення перевірки щодо дотриманням законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки на підприємстві можна виокремити кілька основних етапів, які зазначено у вигляді алгоритму.
Алгоритм проведення планової/позапланової перевірки:
видача наказу (рішення, розпорядження) про проведення перевірки;
оформлення посвідчення (направлення) на проведення перевірки;
пред’явлення посадовими особами службових посвідчень та посвідчення (направлення) на здійснення перевірки;
внесення запису до журналу реєстрації заходів державного нагляду (за наявності такого журналу в суб’єкта господарювання);
проведення перевірки;
складання акта за результатами здійснення перевірки;
підписання акта;
здійснення посадовими особами ДСНС заходів реагування (у разі виявлення порушень вимог законодавства).
Етапи проведення перевірки
1. Видача наказу (рішення, розпорядження) про проведення перевірки
Видачу наказу (рішення, розпорядження) про проведення перевірки здійснює ДСНС.
Наказ має містити:
найменування/прізвище, ім’я та по батькові суб’єкта господарювання;
місцезнаходження/місце проживання суб’єкта господарювання й адресу розташування об’єкта перевірки;
предмет перевірки;
дату початку та дату закінчення перевірки;
посаду, прізвище, ім’я та по батькові посадової особи, яка здійснюватиме перевірку.
2. Оформлення посвідчення (направлення) на проведення перевірки
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформлюють посвідчення (направлення) на проведення перевірки, яке:
підписує керівник (заступник) ДСНС України (із зазначенням прізвища, ім’я та по батькові);
засвідчують печаткою.
У посвідченні на проведення перевірки зазначають:
найменування структурного підрозділу ДСНС України або її територіального органа, що здійснює перевірку;
тип перевірки (планова або позапланова);
найменування суб’єкта господарювання – юридичної особи та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи – підприємця, щодо якого (якої) здійснюють перевірку;
місцезнаходження/місце проживання суб’єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу й адресу розташування об’єкта перевірки, щодо якого здійснюють перевірку;
номер і дату наказу ДСНС України або її територіального органа, відповідно до якого здійснюють перевірку;
дату початку та дату закінчення перевірки;
посадових осіб ДСНС України або її територіального органа, які здійснюватимуть перевірку, із зазначенням їхніх посад, прізвищ, імен і по батькові;
предмет і підставу для здійснення перевірки;
інформацію про здійснення попередньої перевірки (тип і строк її здійснення).
3. Пред’явлення посадовими особами посвідчення (направлення) і службового посвідчення
Як під час планової, так і позапланової перевірки інспектор зобов’язаний пред’явити керівнику суб’єкта господарювання або уповноваженій ним особі:
посвідчення на перевірку;
власне службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органа ДСНС України.
Коментар експерта
Посадова особа ДСНС України або її територіального органа без посвідчення на проведення перевірки та службового посвідчення не має права на здійснення перевірки.
Суб’єкт господарювання має право не допускати посадових осіб ДСНС України або її територіального органа до здійснення перевірки, якщо останні не пред’явили вказані вище документи.
Важливо
Варто пам’ятати, що недопущення інспекторів до проведення перевірки за інших підстав, ніж це передбачено в наказі, може підпадати під створення перешкод для діяльності, що є адміністративним правопорушенням, за яке на порушника накладають стягнення у вигляді штрафу від 34 до 170 грн (ст. 188-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП).
4. Внесення запису до журналу реєстрації заходів державного нагляду (за наявності такого журналу в суб’єкта господарювання)
Якщо в суб’єкта господарювання є журнал реєстрації заходів державного нагляду (контролю), то перед початком здійснення перевірки посадова особа ДСНС має внести відповідний запис до нього.
Коментар експерта
Така вимога не категорична, адже журнал реєстрації перевірок впроваджують на підприємстві на добровільних засадах.
5. Проведення перевірки
Проведення перевірки здійснюється посадовими особами ДСНС відповідно до затверджених питань.
Під час перевірки пожежної та техногенної безпеки інспекторів зокрема цікавить наявність на підприємстві певних організаційно-розпорядчих документів (табл. 1).
Під час перевірки мають бути присутніми відповідальні особи, які й надають для розгляду відповідні документи. Щодо форми подачі таких документів під час перевірки вимоги не встановлені. Зазвичай накази, інструкції, положення, журнали тощо мають бути надруковані та затверджені.
Таблиця 1
Організаційно-розпорядчі документи, які потрібно мати під час проходження перевірки
Коментар експерта
Подано лише орієнтовний перелік документів. Але для уникнення пожежі та її наслідків (пошкодження та знищення майна, завдання шкоди здоров’ю і життю людей) потрібно вживати реальні протипожежні заходи.
6. Складання акта за результатами здійснення перевірки
За результатами здійснення перевірки посадова особа ДСНС складає акт, в якому за результатами проведення перевірки зазначають:
дату складання;
тип заходу (плановий/позаплановий);
форму заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо);
предмет державного нагляду (контролю);
найменування органа державного нагляду (контролю);
посаду, прізвище, ім’я та по батькові посадової особи, яка здійснила перевірку;
найменування юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи-підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Довідка
Посадова особа ДСНС зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб’єктом господарювання, а в разі невиконання — детальний опис виявленого порушення із посиланням на відповідну вимогу законодавства.
7. Підписання акта
В останній день перевірки два примірники акта підписують посадові особи, які здійснювали перевірку, і суб’єкт господарювання (уповноважена ним особа).
Коментар експерта
Якщо суб’єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує документ із зауваженнями, які є його невід’ємною частиною. Якщо суб’єкт господарювання відмовляється підписувати акт, то посадова особа ДСНС вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручають суб’єкту господарювання (уповноваженій ним особі), а другий зберігають в органі державного нагляду (ДСНС).
8. Здійснення посадовими особами ДСНС заходів реагування (у разі виявлення порушень вимог законодавства)
Якщо в процесі перевірки виявлено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю і здоров’ю людей, посадові особи ДСНС звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення:
роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів;
експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень;
випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції;
роботи систем і засобів протипожежного захисту.
Важливо
У разі здійснення інших заходів реагування орган державного нагляду (ДСНС) протягом 5 робочих днів із дня завершення перевірки складає припис, розпорядження або інший розпорядчий документ щодо усунення порушень.
До припису включають неусунені порушення, виявлені під час проведення попередніх перевірок, із зазначенням строків, які пропонувалися для їх усунення, і пропонують нові строки усунення порушень. Водночас зазначають нові порушення, які були виявлені під час проведення перевірки, і строки їх усунення.
У разі непогодження із запропонованими до усунення порушеннями чи строками їх усунення керівник суб’єкта господарювання або уповноважена ним особа має право оскаржити припис до ДСНС України або суду.
Важливо
Якщо порушення, які вказані у приписі, не усунути, – це може стати причиною притягнення до адміністративної відповідальності за ст. 188-8 КУпАП.
Загальний перелік питань, які підлягають перевірці
Для реалізації державної політики у сфері техногенної та пожежної безпеки МВС України затверджено Наказ «Про затвердження уніфікованої форми акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, та інших форм розпорядчих документів» від 17.01.2019 № 22, де зазначено перелік запитань щодо проведення заходу державного нагляду (контролю) (табл. 2), на які інспектори повинні звертати увагу під час перевірки.
У переліку передбачено запитання:
для перевірки дотримання вимог законодавства, які поширюються на всіх суб’єктів господарювання у сфері техногенної та пожежної безпеки;
для перевірки вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які застосовуються до конкретних суб’єктів господарювання.
Таблиця 2
Перелік запитань для перевірки дотримання вимог законодавства, які поширюються на всіх суб’єктів господарювання у сфері техногенної та пожежної безпеки
№ з/п | Запитання щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства | Нормативне обґрунтування |
1 | Організаційні заходи щодо забезпечення пожежної безпеки | |
1.1 | На об’єкті розпорядчі документи й інформаційні покажчики з питань пожежної безпеки в наявності | Пункти 2–4, 7, 8, 10 розділу II Правил № 1417 |
1.2 | На об’єкті на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі вивішені | Пункти 5, 6 розділу II Правил № 1417 |
1.3 | Під час експлуатації об’єктів рівень пожежної безпеки, установлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об’єкта, не знижений | Пункт 22 розділу II Правил № 1417 |
1.4 | У будівництві та на виробництві застосовуються матеріали та речовини з визначеними показниками щодо пожежної небезпеки | Пункт 9 розділу II Правил № 1417 |
1.5 | Дотримання працівниками об’єкта встановленого протипожежного режиму забезпечено | Пункт 11 розділу II Правил № 1417 |
1.6 | Роботу новоутвореного підприємства чи використання суб’єктом господарювання об’єктів нерухомості розпочато на підставі поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки | Абзац перший частини другої статті 57 КЦЗУ |
1.7 | Посадові особи та працівники пройшли навчання, протипожежний інструктаж і перевірку знань із питань пожежної безпеки | Пункти 15, 16, 20 розділу II Правил № 1417 |
2 | Утримання території | |
2.1 | Під час експлуатації об’єктів мінімальні протипожежні відстані не зменшено | Абзац перший пункту 1.1 глави 1 розділу III Правил № 1417 |
2.2 | Територія об’єктів, ділянок, що межують із житловими будинками, дачними й іншими будинками, протипожежні відстані між будинками, спорудами, майданчиками для зберігання матеріалів, устаткування систематично очищаються від сміття, відходів виробництва, тари, опалого листя, котрі регулярно видаляються (вивозяться) у спеціально відведені місця | Абзац другий пункту 1.1 глави 1 розділу III Правил № 1417 |
2.3 | На території об’єкта звалища горючих відходів відсутні | Пункт 1.2 глави 1 розділу III Правил № 1417 |
2.4 | Автомобільні дороги, проїзди й проходи до будівель, споруд, пожежних вододжерел, підступи до зовнішніх стаціонарних пожежних драбин, пожежного інвентарю, обладнання та засобів пожежогасіння вільні, утримуються справними, взимку очищаються від снігу | Пункт 1.3 глави 1 розділу III Правил № 1417 |
2.5 | Протипожежні відстані між будинками, спорудами, відкритими майданчиками для зберігання матеріалів, устаткування не захаращені та не використовуються для складування матеріалів, устаткування, стоянок транспорту, будівництва та встановлення тимчасових будинків і споруд, зокрема мобільних (інвентарних) будівель, індивідуальних гаражів | Пункт 1.4 глави 1 розділу III Правил № 1417 |
2.6 | На території об’єкта освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будинків і споруд забезпечено | Пункт 1.10 глави 1 розділу III Правил № 1417 |
2.7 | Інші вимоги пожежної безпеки щодо утримання території виконуються | Пункти 1.5–1.9, 1.11–1.21 глави 1 розділу III Правил № 1417 |
3 | Утримання будинків, приміщень і споруд | |
3.1 | Керівник об’єкта, підприємства забезпечив утримання засобів протипожежного захисту в працездатному стані та забезпечив їх технічне обслуговування | Пункт 2.2 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
3.2 | Протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах утримуються у справному стані. Будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню, не встановлено | Абзац другий пункту 2.3 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
3.3 | У будинках, окрім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев’яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності | Абзац перший пункту 2.5 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
3.4 | Підвальні та цокольні поверхи утримуються відповідно до вимог пожежної безпеки | Пункти 2.11, 2.13 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
3.5 | Горища, технічні поверхи й приміщення (зокрема вентиляційні камери, електрощитові) використовуються за призначенням, виробничі та складські дільниці в них не розміщуються, сторонніми предметами їх не засмічено та не захаращено | Абзац перший пункту 2.12 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
3.6 | Стаціонарні зовнішні пожежні сходи, сходи на перепадах висот і огорожі на покриттях будівель та споруд утримуються справними, пофарбованими | Пункт 2.15 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
3.7 | У разі необхідності встановлення на вікнах приміщень, де перебувають люди, ґрат вони розкриваються, розсуваються або знімаються. Під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати відчинені (зняті) | Пункт 2.16 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
3.8 | У приміщеннях громадського призначення (окрім приміщень, розташованих у будинках V ступеня вогнестійкості), у яких можливе перебування 50 та більше осіб, опорядження (облицювання) стін та стель виконано з матеріалів, пожежна небезпека яких не нижча ніж:
| Пункт 2.17 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
3.9 | Інші вимоги пожежної безпеки щодо утримання будинків, приміщень і споруд виконуються | Пункти 2.1, 2.4, 2.6–2.10, 2.14, 2.18–2.22 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
4 | Утримання евакуаційних шляхів і виходів | |
4.1 | Кількість і розміри евакуаційних виходів із будівель та приміщень, класи вогнестійкості несучих й огороджувальних конструкцій не зменшено, будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки не застосовуються, інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою не змінено | Пункт 2.23 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
4.2 | У приміщенні, яке має один евакуаційний вихід, одночасно розміщено (перебуває) не більше 50 осіб | Пункт 2.26 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
4.3 | Двері на шляхах евакуації відчиняються в напрямку виходу з будівель (приміщень) | Пункт 2.27 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
4.4 | Килими, килимові доріжки й інше покриття підлоги у приміщеннях з одночасним перебуванням 50 і більше осіб, коридорах, на сходових клітках до підлоги кріпляться і помірно небезпечні щодо токсичності продуктів горіння, мають помірну димоутворювальну здатність і відповідають групам поширення полум’я РП1, РП2 | Пункт 2.28 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
4.5 | Сходові марші та площадки мають справні огорожі з поручнями, котрі не зменшують ширину сходових маршів і площадок | Пункт 2.29 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
4.6 | Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи й інші шляхи евакуації забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення вмикаються з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей | Пункт 2.31 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
4.7 | Інші вимоги пожежної безпеки щодо утримання евакуаційних шляхів і виходів дотримуються | Пункти 2.24, 2.25, 2.30, 2.32–2.37 глави 2 розділу III Правил № 1417 |
5 | Стан утримання електроустановок | |
5.1 | Електричні машини, апарати, обладнання, електропроводи та кабелі за виконанням і ступенем захисту відповідають класу зони згідно з Правилами улаштування електроустановок, мають апаратуру захисту від струмів короткого замикання й інших аварійних режимів | Пункт 1.2 глави 1 розділу IV Правил № 1417 |
5.2 | Плавкі вставки запобіжників калібровані зі зазначенням на клеймі номінального струму вставки (клеймо ставить завод-виготовлювач або електротехнічна лабораторія). Саморобні некалібровані плавкі вставки не застосовуються | Пункт 1.4 глави 1 розділу IV Правил № 1417 |
5.3 | З’єднання, відгалуження й окінцювання жил проводів і кабелів здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів | Пункт 1.6 глави 1 розділу IV Правил № 1417 |
5.4 | В електропроводках вибухонебезпечних і пожежонебезпечних зон відгалужувальні та з’єднувальні коробки кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів закриті | Пункт 1.7 глави 1 розділу IV Правил № 1417 |
5.5 | Тимчасові електромережі не влаштовані та не експлуатуються | Пункт 1.8 глави 1 розділу IV Правил № 1417 |
5.6 | Відстань від кабелів та ізольованих проводів, прокладених відкрито, до місць відкритого зберігання (розміщення) горючих матеріалів не менше 1 метра | Пункт 1.12 глави 1 розділу IV Правил № 1417 |
5.7 | Електророзетки, вимикачі, перемикачі й інші подібні апарати встановлені на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра | Пункт 1.17 глави 1 розділу IV Правил № 1417 |
5.8 | Замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж й електроустановок від короткого замикання проводиться 1 раз на 2 роки | Пункт 1.20 глави 1 розділу IV Правил № 1417 |
5.9 | Захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів виконано на рівні, визначеному проєктною експлуатаційною документацією, або на рівні рекомендацій виробника системи блискавкозахисту | Пункт 1.21 глави 1 розділу IV Правил № 1417 |
5.10 | Інші вимоги пожежної безпеки щодо утримання електроустановок дотримуються | Пункти 1.1, 1.3, 1.5, 1.9–1.11, 1.13–1.16, 1.18, 1.19, 1.22–1.14 глави 1 розділу IV Правил № 1417 |
6 | Опалення, вентиляція і кондиціювання | |
6.1 | На горищах усі димові труби та стіни, у яких проходять димові канали, відштукатурені та побілені | Пункт 2.8 глави 2 розділу IV Правил № 1417 |
6.2 | Димові труби будинків із покрівлями з горючих матеріалів обладнані іскрогасниками | Пункт 2.9 глави 2 розділу IV Правил № 1417 |
6.3 | Застосування пічного опалення у приміщеннях категорій за вибухопожежною та пожежною небезпекою А, Б, В не допускається | Пункт 2.14 глави 2 розділу IV Правил № 1417 |
6.4 | До елементів системи опалення, вентиляції і кондиціонування повітря, які перешкоджають поширенню пожежі, зміни не внесено | Пункт 2.18 глави 2 розділу IV Правил № 1417 |
6.5 | Лінії живлення до кожного побутового кондиціонера, групи кондиціонерів автономним пристроєм електричного захисту забезпечені незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів | Абзац другий пункту 2.26 глави 2 розділу IV Правил № 1417 |
6.6 | Зовнішній простір і стіни будинків навколо кондиціонерів від гілок дерев, витких рослин й інших предметів і конструкцій із горючих матеріалів у радіусі не менше ніж 1,5 метра розчищено | Абзац четвертий пункту 2.26 глави 2 розділу IV Правил № 1417 |
6.7 | Інші вимоги пожежної безпеки щодо утримання опалення, вентиляції і кондиціювання дотримуються | Пункти 2.1–2.7, 2.10–2.13, 2.15–2.17, 2.19–2.25, 2.27 глави 2 розділу IV Правил № 1417 |
6.8 | Системи централізованого водовідведення (каналізація) відповідають й експлуатуються відповідно до вимог пожежної безпеки | Пункти 3.1–3.5 глави 3 розділу IV Правил № 1417 |
6.9 | Газове обладнання відповідає вимогам пожежної безпеки | Пункти 4.1–4.3 глави 4 розділу IV Правил № 1417 |
7 | Системи протипожежного захисту та засоби зв’язку | |
7.1 | Усі системи протипожежного захисту (далі – СПЗ) справні й утримуються в постійній готовності до виконання роботи | Пункт 1.1 глави 1 розділу V Правил № 1417 |
7.2 | Будинки, приміщення та споруди системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» обладнано | Пункт 1.2 глави 1 розділу V Правил № 1417 |
7.3 | Підтримання експлуатаційної придатності СПЗ проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» | Пункт 1.4 глави 1 розділу V Правил № 1417 |
7.4 | Підприємства, розташовані за межами населених пунктів, забезпечено засобами зв’язку, які дають можливість використання їх для передавання повідомлення про пожежу в будь-який час доби | Пункт 1.5 глави 1 розділу V Правил № 1417 |
7.5 | Об’єкти з постійним або тимчасовим перебуванням на них 100 і більше осіб або таких, що мають хоча б одне окреме приміщення з одночасним перебуванням 50 і більше осіб, потенційно небезпечні об’єкти й об’єкти підвищеної небезпеки телефонним зв’язком забезпечено | Пункт 1.6 глави 1 розділу V Правил № 1417 |
8 | Зовнішній протипожежний водопровід | |
8.1 | Пожежні гідранти та пожежні резервуари справні й утримуються так, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями | Підпункт 2 пункту 2.1 глави 2 розділу V Правил № 1417 |
8.2 | Пожежні гідранти й водойми мають під’їзди з твердим покриттям. У разі наявності на території об’єкта або поблизу нього (у радіусі до 200 м) природних або штучних вододжерел до них під’їзди з майданчиками (пірсами) розміром не менше 12 х 12 м для встановлення пожежних автомобілів і забирання води будь-якої пори року облаштовано | Підпункт 5 пункту 2.1 глави 2 розділу VПравил № 1417 |
8.3 | Пожежні резервуари (водойми) та їх обладнання захищено від замерзання води | Підпункт 7 пункту 2.1 глави 2 розділу V Правил № 1417 |
8.4 | Водонапірні башти забезпечені під’їздом із твердим покриттям і пристосовані для відбору води пожежно-рятувальною технікою будь-якої пори року. На корпус водонапірної башти позначення, яке вказує на місце розташування пристрою для забирання води пожежно-рятувальною технікою, нанесено | Підпункт 10 пункту 2.1 глави 2 розділу V Правил № 1417 |
8.5 | Інші вимоги пожежної безпеки щодо зовнішнього протипожежного водопроводу дотримуються | Підпункти 1, 3, 4, 6, 8, 9, 11 пункту 2.1 глави 2 розділу V Правил № 1417 |
9 | Система внутрішнього протипожежного водопроводу | |
9.1 | Внутрішні пожежні кран-комплекти установлено в доступних місцях. Водночас їх розміщення не заважає евакуації людей | Підпункт 1 пункту 2.2 глави 2 розділу V Правил № 1417 |
9.2 | Кожен пожежний кран-комплект пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля укомплектовано. Елементи з’єднання пожежного крана, рукавів і ручного пожежного ствола однотипні | Підпункт 2 пункту 2.2 глави 2 розділу V Правил № 1417 |
9.3 | Пожежні кран-комплекти розміщуються у вбудованих або навісних шафках, які мають отвори для провітрювання, і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання | Підпункт 6 пункту 2.2 глави 2 розділу V Правил № 1417 |
9.4 | Технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів не рідше одного разу на рік проводиться. Пожежні кран-комплекти справні та доступні для використання | Підпункт 9 пункту 2.2 глави 2 розділу V Правил № 1417 |
9.5 | Інші вимоги пожежної безпеки щодо системи внутрішнього протипожежного водопроводу дотримуються | Підпункти 3–5, 7, 8, 10–12 пункту 2.2 глави 2 розділу V Правил № 1417 |
9.6 | Насосні станції відповідають вимогам пожежної безпеки | Пункт 2.3 глави 2 розділу V Правил № 1417 |
10 | Протипожежна техніка та первинні засоби пожежогасіння | |
10.1 | Пожежна техніка, зокрема пожежне обладнання, інвентар та інструмент, для господарських, виробничих та інших потреб, не пов’язаних із пожежогасінням або навчанням протипожежних формувань, не використовується | Пункт 3.2 глави 3 розділу V Правил № 1417 |
10.2 | Територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку, забезпечено | Пункт 3.6 глави 3 розділу V Правил № 1417 |
10.3 | Для розміщення первинних засобів пожежогасіння у виробничих, складських, допоміжних приміщеннях, будинках, спорудах, а також на території підприємств спеціальні пожежні щити (стенди) встановлено | Пункт 3.11 глави 3 розділу V Правил № 1417 |
10.4 | Вогнегасники встановлено в легкодоступних і видних місцях, а також у пожежонебезпечних місцях, де найбільш вірогідна поява осередків пожежі. Водночас їх захист від потрапляння прямих сонячних променів і дії опалювальних та нагрівальних приладів забезпечено | Пункт 3.15 глави 3 розділу V Правил № 1417 |
10.5 | Технічне обслуговування вогнегасників здійснюється | Пункт 3.17 глави 3 розділу V Правил № 1417 |
10.6 | Інші вимоги пожежної безпеки щодо протипожежної техніки та первинних засобів пожежогасіння дотримуються | Пункти 3.1, 3.3–3.5, 3.7–3.10, 3.12–3.14, 3.16, 3.18–3.26 глави 3 розділу V Правил № 1417 |
10.7 | Зварювальні й інші вогневі роботи проводяться відповідно до вимог пожежної безпеки | Пункти 1.1–1.5 глави 1 розділу VII Правил № 1417 |
10.8 | Фарбувальні роботи проводяться відповідно до вимог пожежної безпеки | Пункти 2.1–2.27 глави 2 розділу VII Правил № 1417 |
10.9 | Робота з мастиками, клеями й іншими подібними горючими речовинами та матеріалами проводиться відповідно до вимог пожежної безпеки | Пункти 3.1–3.9 глави 3 розділу VII Правил № 1417 |
11 | Забезпечення техногенної безпеки | |
11.1 | Інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення в разі виникнення аварії розміщено | Пункт 3 частини першої статті 20 КЦЗУ |
11.2 | Евакуаційні заходи щодо працівників і майна суб’єкта господарювання під час виникнення надзвичайних ситуацій організовано та здійснюються | Пункт 4 частини першої статті 20 КЦЗУ |
11.3 | Навчання керівного складу, працівників із питань цивільного захисту, зокрема правил техногенної безпеки, здійснено | Пункт 8 частини першої статті 20 КЦЗУ |
11.4 | Штатні працівники (спеціальні підрозділи) цивільного захисту або спеціально призначені особи з питань цивільного захисту в наявності | Частина друга статті 20 КЦЗУ |
11.5 | Техногенну безпеку на об’єкті забезпечено | Пункти 1–7 розділу III Правил техногенної безпеки, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 05.11.2018 № 879 (далі – ПТБ) |
11.6 | Оцінка ризиків виникнення надзвичайних ситуацій техногенного характеру на підпорядкованих небезпечних об’єктах відповідної галузі здійснюється | Абзац другий пункту 3 розділу III ПТБ |
11.7 | Допуск до роботи працівників здійснюється тільки після проходження ними навчань, інструктажів і перевірки знань із питань цивільного захисту, зокрема з техногенної безпеки | Пункт 4 глави 6 розділу V ПТБ |
11.8 | Для інформування населення про небезпеку, яка загрожує населенню від небезпечних об’єктів (небезпечних територій), керівники цих об’єктів (власники небезпечних територій) забезпечили встановлення по периметру небезпечних об’єктів (небезпечних територій) попереджувальних знаків, електронних інформаційних табло тощо | Пункт 3 глави 1 розділу V ПТБ |
11.9 | Вимоги інженерно-технічних заходів на об’єктах, що належать суб’єктам господарювання, проектування яких здійснюється з урахуванням вимог інженерно-технічних заходів цивільного захисту, дотримано | Частина п’ята статті 34 КЦЗУ, підпункт 1.9 ДБН В.1.2-4:2019 «Система надійності та безпеки в будівництві. Інженерно-технічні заходи цивільного захисту» |
11.10 | Ідентифікацію об’єкта підвищеної небезпеки проведено | Стаття 9 Закону України «Про об'єкти підвищеної небезпеки» від 18.01.2001 № 2245-III (далі – Закон № 2245-ІІІ) |
11.11 | Декларування безпеки об’єктів підвищеної небезпеки здійснено | Пункт 9 частини 1 статті 20 КЦЗУ; стаття 10 Закону №2245-ІІІ |
11.13 | План локалізації та ліквідації аварій на об’єкті підвищеної небезпеки розроблено | Пункт 10 частини 1 статті 20 КЦЗУ; стаття 11 Закону №2245-ІІІ |
11.14 | Працівників об’єкта засобами колективного та індивідуального захисту забезпечено | Пункт 2 частини першої статті 20 КЦЗУ |
11.15 | Терміни й умови зберігання засобів радіаційного та хімічного захисту дотримано | Пункти 6.1–6.4 розділу 6 Інструкції з тривалого зберігання засобів радіаційного та хімічного захисту, затвердженої наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 16.12.2002 № 330 |
11.16 | Об’єктові формування цивільного захисту та необхідну для їх функціонування матеріально-технічну базу створено, формування готові до дій за призначенням | Пункт 5 частини першої статті 20 КЦЗУ |
11.17 | На об’єкті підвищеної небезпеки диспетчерську службу створено | Пункт 6 частини першої статті 20 КЦЗУ |
11.18 | Інформування органів влади, сил цивільного захисту про основні загрози на небезпечних об’єктах з метою вжиття ними ефективних заходів захисту населення, промислових і сільськогосподарських об’єктів від надзвичайних ситуацій техногенного характеру здійснюється | Абзац третій пункту 3 розділу III ПТБ |
11.19 | Схеми оповіщення зберігаються в приміщенні диспетчерської служби на видному місці | Пункт 4 глави 2 розділу V ПТБ |
11.20 | Оповіщення керівників й інших працівників небезпечних об’єктів, а також керівників і працівників інших об’єктів та населення, що знаходяться в зоні дії локальної системи оповіщення, здійснює черговий диспетчер або спеціально призначена керівником небезпечного об’єкта особа | Пункт 2 глави 2 розділу V ПТБ |
11.21 | Об’єктові тренування і навчання з питань цивільного захисту проведено | Пункт 11 частини першої статті 20 КЦЗУ |
11.22 | Аварійно-рятувальне обслуговування забезпечено | Пункт 12 частини першої статті 20 КЦЗУ |
11.23 | Об’єктовий матеріальний резерв для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій створено | Пункт 18 частини першої статті 20 КЦЗУ |
11.24 | На об’єкті підвищеної небезпеки автоматизовану систему раннього виявлення загрози виникнення надзвичайних ситуацій та систему оповіщення створено і вона функціонує | Частина 1 статті 53 КЦЗУ |
11.25 | Керівник об’єкта, що за характером своєї діяльності не належить до небезпечного об’єкта, але за прогнозом може опинитись у зоні надзвичайної ситуації, можливу небезпеку, що може виникнути на його території у разі виникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру на небезпечних об’єктах і територіях враховує, заходи щодо забезпечення безпеки працівників об’єкту вживає | Пункт 7 розділу III ПТБ |
Важливе значення має перелік запитань для перевірки вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які застосовують до значної кількості промислових підприємств (табл. 3).
Таблиця 3
Перелік запитань для перевірки вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які застосовують до промислових підприємств
№ з/п | Запитання щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства | Нормативне обґрунтування |
1 | Технологічне обладнання відповідає вимогам пожежної безпеки | Пункт 7.1 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
2 | На всі застосовувані в технологічних процесах речовини й матеріали дані про показники їх пожежної небезпеки у наявності | Пункт 7.2 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
3 | Характеристики пожежної небезпеки застосовуваних або вироблюваних (отримуваних) речовин і матеріалів з обслуговувальним персоналом вивчені | Пункт 7.2 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
4 | Спільне застосування (якщо це не передбачено технологічним процесом), зберігання й транспортування речовин і матеріалів, які в результаті взаємодії один з одним викликають займання, вибух або утворюють горючі та токсичні гази (суміші), здійснюється | Пункт 7.3 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
5 | У вибухопожежонебезпечних і пожежонебезпечних приміщеннях та на устаткуванні, що становить небезпеку вибуху або займання, знаки, які забороняють користування відкритим вогнем, а також знаки, що попереджають про обережність за наявності займистих і вибухових речовин вивішені | Пункт 7.4 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
6 | Виробництво, де перебувають в обігу вибухопожежонебезпечні речовини та матеріали, автоматичними засобами контролю параметрів, значення яких визначають вибухопожежонебезпечність процесу, сигналізацією граничних значень і системами блокувань, які перешкоджають виникненню аварійних ситуацій оснащене | Пункт 7.5 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
7 | Виконання виробничих операцій на обладнанні, установках, верстатах із несправностями, які можуть спричинити займання та пожежу, а також коли відключені контрольно-вимірювальні прилади, за якими визначаються технологічні параметри допускається | Пункт 7.6 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
8 | Профілактичний огляд, планово-попереджувальний та капітальний ремонт технологічного обладнання здійснюється відповідно до вимог пожежної безпеки | Пункт 7.7 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
9 | Технологічні лінії, машини й апарати, на яких здійснюється первинна переробка волокнистих матеріалів, твердих горючих речовин у подрібненому вигляді відповідають вимогам пожежної безпеки | Пункт 7.8 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
10 | Конструкції витяжних пристроїв, апаратів, трубопроводів відповідають вимогам пожежної безпеки | Пункт 7.9 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
11 | Технологічне устаткування, апарати і трубопроводи, в яких утворюються речовини, що виділяють вибухопожежонебезпечні пари, гази та пил, герметичні | Пункт 7.10 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
12 | Двері та люки пилозбиральних камер і циклонів під час їх експлуатації зачинені | Пункт 7.11 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
13 | Горючі відходи, зібрані в камерах і циклонах видаляються своєчасно | Пункт 7.11 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
14 | У вибухопожежонебезпечних приміщеннях інструмент виготовлений із безіскрових матеріалів або у відповідному вибухопожежобезпечному виконанні застосовується | Пункт 7.12 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
15 | Покриття підлог у приміщеннях категорій А, Б, а також конструкція вікон, фрамуг, дверей, металевих майданчиків, містків і сходів у таких приміщеннях відповідають вимогам пожежної безпеки | Пункт 7.13 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
16 | У виробничих і складських приміщеннях, у яких застосовуються, виробляються або зберігаються речовини й матеріали, здатні утворювати вибухонебезпечні концентрації газів і парів, автоматичні газоаналізатори для контролю за станом повітряного середовища встановлені | Пункт 7.14 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
17 | Подавання легкозаймистих і горючих рідин, горючих газів до робочих місць, де вони застосовуються, відповідає вимогам пожежної безпеки | Пункт 7.15 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
18 | У разі появи підтікань масла вимоги пожежної безпеки дотримуються | Пункт 7.16 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
19 | У приміщеннях, де є виділення горючого пилу та стружки, вимоги пожежної безпеки щодо прибирання цих приміщень дотримуються | Пункт 7.17 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
20 | Миття і знежирювання устаткування, виробів, кріпильних та інших деталей здійснюється відповідно до вимог пожежної безпеки | Пункт 7.18 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
21 | Лакофарбові матеріали подають на робочі місця, складають і розводять відповідно до вимог пожежної безпеки | Пункт 7.19 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
22 | Замірювання рівня легкозаймистих і горючих речовин у резервуарах (посудинах), відбирання проб і подавання таких рідин у резервуари й інші посудини відповідає вимогам пожежної безпеки | Пункт 7.20 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
23 | Сушильні приміщення (камери, шафи) для сировини, напівфабрикатів і пофарбованих готових виробів відповідають вимогам пожежної безпеки | Пункт 7.21 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
24 | Просочувальні ванни, а також ванни з охолоджувальними горючими речовинами після закінчення роботи кришками закриваються | Пункт 7.22 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
25 | Просочувальні, загартовувальні й інші ванни з горючими речовинами відповідають вимогам пожежної безпеки | Пункт 7.23 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
26 | У приміщеннях, що використовують для деревообробки, зберігання лісоматеріалів у кількості, що перевищує змінну потребу, допускається | Пункт 7.24 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
27 | У приміщеннях, що використовують для деревообробки, залишення після закінчення роботи неприбраними стружки, тирси, деревного пилу, мастила, оліфи, лаку, клею та інших горючих речовин і матеріалів допускається | Пункт 7.24 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
28 | У приміщеннях, що використовують для деревообробки, експлуатація деревообробних верстатів і агрегатів у разі вимкнених систем місцевої вентиляції або їх відсутності, а також коли порушена герметичність повітроводів, допускається | Пункт 7.24 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
29 | Клеєварки розміщені в ізольованому приміщенні або відведеному для цього безпечному місці | Пункт 7.25 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
30 | Клей на основі синтетичних смол і легкозаймистих розчинників зберігається в негорючих ящиках | Пункт 7.25 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
31 | Клей розігрівається парою або за допомогою електроприладів із водяними банями | Пункт 7.25 глави 7 розділу VI Правил № 1417 |
Права й обов’язки сторін
Під час проведення перевірки беруть участь дві сторони. До них належать суб’єкт господарювання й інспектор – представник органа контролю.
Тому важливо пам’ятати про права й обов’язки сторін – учасників процесу перевірки.
Посадові особи ДСНС або її територіальних органів під час здійснення перевірок мають право:
проводити огляд (обстеження) об’єкта перевірки, перевіряти організацію роботи та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а також документів чи предметів із питань, що виникають під час здійснення перевірки, якщо це передбачено законом;
одержувати під час здійснення перевірки від посадових осіб суб’єкта господарювання довідки, документи, зокрема проектну документацію щодо об’єкта перевірки й інші матеріали, пояснення і відомості з питань, що виникають під час перевірки;
вимагати від суб’єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства з цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки;
вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню перевірки;
звертатись у встановленому законом порядку до суду у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки загалом чи до окремих приміщень об’єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, з вимогою щодо зобов’язання суб’єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки в цілому або частини приміщень об’єкта перевірки;
надавати (надсилати) суб’єктам господарювання обов’язкові для виконання приписи про усунення порушень законодавства;
притягати до адміністративної відповідальності посадових осіб і громадян, винних у порушенні встановлених законодавством вимог цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, невиконанні приписів і постанов посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів;
вимагати припинення дій, які можуть призвести до виникнення надзвичайних ситуацій;
фіксувати процес здійснення перевірки на засоби аудіо- та відеотехніки з наданням копії запису керівнику або уповноваженій ним особі суб’єкта господарювання;
звертатися до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об’єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, зокрема будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем і засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров’ю людей;
застосовувати адміністративно-господарські санкції за порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки відповідно до закону.
Посадові особи ДСНС України або її територіальних органів, які здійснюють перевірку, зобов’язані:
повно, об’єктивно та неупереджено здійснювати перевірку в межах повноважень, передбачених законом;
дотримуватися ділової етики у відносинах із суб’єктами господарювання;
не втручатись і не перешкоджати здійсненню господарської діяльності під час здійснення перевірки;
забезпечувати нерозголошення інформації з обмеженим доступом, комерційної таємниці й іншої інформації суб’єкта господарювання, що стає доступною під час здійснення перевірки;
ознайомити керівника суб’єкта господарювання або його заступника, або уповноважену ним особу з результатами проведеної перевірки у строки, передбачені законом;
надавати суб’єкту господарювання консультаційну допомогу щодо здійснення перевірки;
неухильно дотримуватися вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі – Закон № 877-V), КЦЗУ;
дотримуватися встановлених законодавством обмежень щодо охорони державної таємниці, службової інформації та правил перепускного і внутрішньооб’єктового режимів.
Під час перевірки персонал підприємства не повинен здійснювати перешкод інспектору в огляді організаційно-розпорядчих документів, а також території, будинків, споруд, шляхів евакуації, протипожежних перешкод, інженерного устаткування, засобів протипожежного захисту, протипожежного водопостачання, первинних засобів пожежогасіння тощо.
Відповідальність сторін
Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за перешкоджання у проведенні перевірок з питань техногенної та пожежної безпеки» від 30.03.2021 № 1367-IX був доповнений статтею 185-14, яка посилює відповідальність за перешкоджання у діяльності уповноважених посадових осіб ДСНС під час проведення ними перевірок.
Серед основних видів порушень у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, за які встановлена адміністративна відповідальність, виокремлюють такі:
1. Порушення встановлених на повітряному, залізничному, морському та річковому, повітряному транспорті правил пожежної безпеки:
штраф для громадян – від 1700 до 3400 грн;
штраф для посадових осіб – від 3400 до 5100 грн (ст. 120 КУпАП).
2. Порушення правил пожежної безпеки, встановлених на повітряному транспорті:
штраф для громадян – від 2550 до 4250 грн;
штраф для посадових осіб – від 4250 до 4950 грн (ст. 120 КУпАП).
3. Порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, а також використання пожежної техніки та засобів пожежогасіння не за призначенням:
штраф для громадян – від 1700 до 3400 грн;
штраф для посадових осіб та фізичних осіб-підприємців – від 3400 до 5100 грн (ст. 175 КУпАП).
4. Здійснення суб’єктом господарювання господарської діяльності без декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства у сфері пожежної безпеки:
штраф для громадян-суб’єктів господарювання та посадових осіб – від 2550 до 3400 грн (ст. 175-2 КУпАП).
5. Створення перешкод у діяльності уповноважених посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує дер жавну політику з питань державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки, пов'язаній з проведенням перевірок:
штраф від 1700 до 3400 грн;
те саме діяння, вчинене повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, – тягне за собою накладення штрафу від 3400 до 5100 грн (ст. 188-14 КУпАП).
6. Невиконання приписів і постанов посадових осіб органа Держтехногенбезпеки України або створення перешкод для їх діяльності:
штраф для фізичних осіб-підприємців та посадових осіб – від 1700 до 3400 грн;
те саме діяння, вчинене повторно протягом року, – тягне за собою накладення штрафу від 3400 до 5100 грн (ст. 188-8 КУпАП).
За вчинення вказаних правопорушень інспектор органа ДСНС, а також працівник відомчої, сільської пожежної охорони та члени пожежних дружин (команд) Добровільної пожежної охорони, протипожежних об’єднань громадян складають протокол про адміністративне правопорушення, на підставі якого орган ДСНС виносить постанову про адміністративне правопорушення, якою і накладають стягнення.
Довідка
Скаргу на постанову по справі про адміністративне правопорушення може бути подано протягом 10 днів із дня винесення постанови. У разі пропуску зазначеного строку з поважних причин такий строк за заявою особи, щодо якої винесено постанову, може бути поновлено органом (посадовою особою), що має право розглядати скаргу. Скаргу можна подати у високопоставлений орган (високопоставленій посадовій особі) або в районний, районний у місті, міський чи міськрайонний суд у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідальність передбачена і для працівників ДСНС, які проводять перевірки
Порушення порядку здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб органа державного нагляду (контролю) від 850 до 1700 грн (ст. 166-21 КУпАП).
Порушення порядку здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності:
порушення строків здійснення заходів державного нагляду (контролю);
порушення періодичності здійснення планових заходів державного нагляду (контролю);
проведення заходів державного нагляду (контролю) за відсутності підстав, установлених законом;
проведення планових заходів державного нагляду (контролю) без своєчасного письмового повідомлення або з порушенням строків такого повідомлення, якщо необхідність і строк зазначеного повідомлення встановлені законом;
проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) без погодження відповідного центрального органа виконавчої влади, якщо отримання такого погодження є обов’язковим відповідно до закону;
здійснення заходів державного нагляду (контролю) без застосування акта перевірки, що містить перелік питань для проведення перевірки виконання вимог законодавства у сфері господарської діяльності;
порушення встановленого Законом № 877-V, КЦЗУ порядку відбору зразків продукції;
проведення перевірки додержання вимог законодавства, нагляд (контроль) за додержанням якого не належить до повноважень органу державного нагляду (контролю), установлених законом;
висунення вимог щодо надання документів, інформації, зразків продукції, що не стосуються здійснення заходу державного нагляду (контролю);
ненадання або надання з порушенням установленого законом строку акта перевірки, складеного за результатами заходу державного нагляду (контролю).
Протокол про адміністративне правопорушення складають уповноважені особи центрального органа виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку підприємництва, державної регуляторної політики, державної політики у сфері ліцензування, дозвільної системи.
Можливість відтермінувати планові перевірки
Згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перших кроків дерегуляції бізнесу шляхом страхування цивільної відповідальності» від 06.10.2022 № 2655-IX (далі – Закон № 2655-IX) існують можливості для великої кількості суб’єктів господарювання відтермінувати планові перевірки органів Державної служби з надзвичайних ситуацій на строк від 6 до 10 років шляхом проведення спеціального аудиту і подальшого страхування згідно з новим законодавством.
Відповідно до частини 2 статті 66 КЦЗУ у разі наявності у суб’єкта господарювання із середнім та/або незначним ступенями ризику (крім підприємств, установ, організацій державної та комунальної форм власності, а також суб’єктів господарювання, у користуванні яких є об’єкти підвищеної небезпеки, включаючи пожежовибухонебезпечні об’єкти та об’єкти, господарська діяльність на яких може призвести до аварій екологічного чи санітарно-епідеміологічного характеру) чинного договору страхування відповідальності за шкоду, яка може бути заподіяна третім особам внаслідок надзвичайних ситуацій, небезпечних подій, у тому числі пожеж та аварій на території та/або об’єктах нерухомості, планова перевірка такого суб’єкта не здійснюється протягом дії такого договору, але не більше:
шести років поспіль для суб’єктів господарювання із середнім ступенем ризику;
десяти років поспіль для суб’єктів господарювання з незначним ступенем ризику.
Важливо
Закон № 2655-IX не впливає на позапланові перевірки ДСНС, оскільки вони, згідно із законодавством, можуть проводитися за наявності передбачених підстав, у разі надзвичайної ситуації на підприємстві або за рішенням суду.