ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ ___________________________ (посада роботодавця і _________________________________ найменування підприємства) _______________________ № ______ (число, місяць, рік) |
Інструкція з охорони праці № ______
для помічника вихователя
1. Загальні вимоги охорони праці
1.1. Інструкція з охорони праці розроблена відповідно до вимог Закону України «Про охорону праці», і встановлює вимоги до безпечного виконання робіт і поведінки помічника вихователя (далі – працівника) на території дошкільного навчального закладу (далі – ДНЗ).
1.2 Згідно зі статтею 14 Закону України «Про охорону праці» працівник зобов'язаний знати і виконувати вимоги нормативних актів з охорони праці, правила поведінки, користуватися засобами колективного та індивідуального захисту, проходити в установленому порядку попередні та періодичні медичні огляди та інструктажі.
1.3. На посаду помічника вихователя призначається особа, яка має середню освіту (без вимог до стажу роботи).
1.4. До самостійної роботи помічника вихователя ДНЗ допускаються особи які:
- досягли віку 18 років;
- пройшли відповідну підготовку (стажування);
- пройшли інструктаж з охорони праці за цією інструкцією з охорони праці для помічника вихователя;
- пройшли обов'язковий попередній медичний огляд та не мають будь-яких протипоказань за станом здоров'я.
1.5. Помічник вихователя підпорядковується завідувачу ДНЗ або особі, яка його замінює, завідувачу господарства, старшій медичній сестрі, вихователю.
1.6. Помічник вихователя працює за графіком роботи, затвердженим завідувачем ДНЗ з дотриманням КЗпП України.
1.7. Помічник вихователя зобов’язаний:
- виконувати правила внутрішнього трудового розпорядку.
- не з'являтися на робочому місці в стані алкогольного, токсичного або наркотичного сп'яніння;
- не допускати на робоче місце сторонніх осіб;
- робоче місце тримати в чистоті;
- знати та дотримуватися протипожежного режиму, правил протипожежної безпеки, вимог цієї інструкції;
- знати місце зберігання медичної аптечки та правила користування нею;
- вміти надати домедичну допомогу при травмуваннях;
- вміти правильно діяти при виникненні пожежі;
- знати схему евакуації з приміщення і з будинку, а також місце розташування пожежних шаф і вогнегасників;
- знати правила поводження з вогнегасником;
- знати існуючі ризики на робочому місці та заходи щодо їх зниження;
- дотримуватися особистої гігієни;
- користування засобами індивідуального захисту, дотримуватися правил носіння спецодягу.
1.8. Під час виконання роботи на помічника вихователя можлива дія таких небезпечних і шкідливих виробничих факторів:
- травмування рук ріжучими предметами, або предметами, що має тріщини і відколи;
- термічні опіки при транспортуванні гарячої їжі та води;
- хімічні опіки при виконанні робіт з використанням миючих та дезінфікуючих засобів без гумових рукавичок;
- пошкодження шкіри рук, роздратування і алергічні реакції під час роботи із застосуванням дезінфікуючих розчинів і миючих засобів без рукавичок;
- травми, отримані при падінні на поверхні одного рівня (слизька, мокра або нерівна підлога), при падінні з висоти;
- ураження електричним струмом.
1.9. Помічник вихователя ДНЗ має використовувати спецодяг: халат бавовняний, головний убір (косинка). Під час виконання робіт з миючими та дезінфікуючими засобами, необхідно надягти халат для прибирання приміщень, гумові рукавички.
1.10. При нещасному випадку потерпілий або очевидець зобов'язаний негайно сповістити про те, що сталося, завідувача дошкільним навчальним закладом.
2. Вимоги охорони праці перед початком роботи
2.1. Працівник повинен одягнути, прибрати волосся під головний убір. Взуття має бути на неслизькій низькій підошві без підборів, із задниками, щільно прилягати по нозі.
2.2. Перед початком виконання робіт з прибирання приміщення, миття посуду із застосуванням дезінфікуючих та миючих засобів необхідно одягнути халат для прибирання приміщень і гумові рукавички.
2.3. Перед початком виконання робіт з миття, прибирання або сервірування посуду необхідно переконатися в цілісності посуду, справності інвентарю.
2.4. Переконатися у достатності світла у приміщеннях групи.
2.4. Дотримуватися особистої гігієни.
2.5. Прибрати всі зайві предмети.
2.6. Забезпечити наявність вільних проходів, переконатись, що підлоги і покриття чисті не мають вибоїн чи конструкційних порушень, не захаращені сторонніми предметами.
2.7. Про виявлені перед початком роботи несправності обладнання, пристроїв, пристосувань, інструментів, засобів захисту тощо одразу сповіщати завідувача ДНЗ будь-яким зручним способом.
3. Вимоги охорони праці під час роботи
3.1. Під час прибирання приміщень необхідно використовувати тільки інвентар з відповідним маркуванням. Не допускається застосовувати інвентар для прибирання, призначений для санвузлів, під час прибирання інших приміщень ДНЗ.
3.2. Не допускається збирати сміття, уламки та відходи незахищеними руками, для цього слід використовувати щітку та совок.
3.3. Під час перенесення гарячої води, призначеної для миття посуду або підлоги, її слід переносити тільки в закритому посуді. Допускається перенесення у відрі, що заповнено не більше ніж на ¾ його ємності та не більше 5 літрів.
3.4. Необхідно постійно стежити за тим, щоб підлога приміщень дитячого садка була завжди чистою і сухою, слід своєчасно прибирати з підлоги крихти, залишки їжі, уламки посуду, які можуть бути причинами травм та порушення санітарно-гігієнічного стану приміщень.
3.5. Прибирання приміщень, миття підлоги можуть бути виконані лише за відсутності дітей у приміщенні. Сухе чищення пилососом слід проводити щодня.
3.6. Для миття вікон, освітлювальних приладів (попередньо відключених), протирання стін, стелі застосовувати спеціальні (за необхідності розсувні) пристосування.
3.7 Такі роботи проводити за відсутності у приміщенні вихованців.
3.8. Не ставати на підвіконня, не використовувати випадкові предмети для підставок, не перехилятись у відкрите вікно.
3.9. Вимоги охорони праці під час підготовки миючих і дезінфікуючих засобів:
- використовувати тільки дозволені органами охорони здоров'я мийні засоби та дезінфекційні розчини, отримані у комірника;
- дотримуватися технології розведення та не перевищувати встановлену концентрацію і температуру миючих засобів і розчинів;
- не допускати розбризкування, розпилення миючих засобів і дезінфікуючих розчинів, та попадання їх на шкіру і слизову оболонку очей.
3.10. Дезінфекційні та миючі засоби, зокрема і розчини, обов’язково мають зберігатися без доступу світла, у недоступних для дітей місцях.
3.11. Під час миття підлоги не допускати розливу води. Не допускати потрапляння води на електроприлади.
3.12. Заходи безпеки під час експлуатації електроприладів:
- не допускається користуватися несправними електроприладами і електропроводкою;
- не допускається очищати від забруднення і пилу включені електричні лампи;
- забороняється підвішувати електропроводи на цвяхах, металевих і дерев'яних предметах, перекручувати провід, закладати провід і шнури на водопровідні труби і батареї опалення, вішати що-небудь на дроти, витягати за шнур вилку з розетки;
- не від’єднувати прилад з розетки за електропровід;
- забороняється торкатися до електричних проводів, які мають пошкоджену ізоляцію, до незахищених струмоведучих частин електричних пристроїв, апаратів і приладів (розеток, патронів, перемикачів, запобіжників);
- не застосовувати на відкритому повітрі побутові електроприлади і переносні світильники, призначені для роботи в приміщеннях;
- не вставляти вилку електроприладу в розетку вологими руками, при видаленні пилу не торкатися мокрими руками або вологою ганчіркою до електроприладів, що знаходяться під напругою;
- не користуватися саморобними електронагрівальними приладами і електроприладами з відкритою спіраллю;
- не переносити електроприлади, включені в електромережу;
- не ставити на електроприлади посуд з рідиною (вази з квітами, склянки з водою тощо);
- не відкривати електричні щитки і шафи; не входити в приміщення електрощитової;
- не наступати на шнури електроприладів і подовжувачі, не ставити на них будь-які предмети;
- при перерві в подачі електроенергії або на час відсутності, навіть короткотривалого, на робочому місці вимикати електрообладнання.
3.13. Електроприлади необхідно зберігати в сухому місці, уникати різких коливань температури, вібрації, струсів.
3.14. Перед та після прийомів їжі, столи необхідно вимити гарячою водою з використанням мила.
3.15. Не допускається до використання посуд з тріщинами і сколами.
3.16. Під час доставки їжі з харчоблоку до групи не дозволяється ставити ємності з їжею одна на одну, доставляти їжу слід тільки в закритому посуді. Температура їжі при її одержанні на харчоблоці дитячого саду не повинна перевищувати 70 °С.
3.17. У разі відкривання віконних рам, фрамуг для провітрювання приміщень ДНЗ, необхідно фіксувати відкриті рами за допомогою гачків, а фрамуги фіксувати на обмежувачі.
3.18. У кінці дня, необхідно дезінфікувати приміщення, іграшки за допомогою бактерицидних ламп протягом 3 хвилин (попередньо звільнене приміщення). Дитячі іграшки необхідно періодично мити гарячою водою з додаванням мила і 2% розчину питної соди згідно з графіком.
4. Вимоги охорони праці після закінчення роботи
4.1. Привести в порядок своє робоче місце. Робочий інвентар прибрати у визначене для нього ідентифіковане місце. Інвентар для санвузла необхідно зберігати в окремо від іншого.
4.2. Наприкінці дня слід добре провітрити приміщення ДНЗ, після цього закрити всі вікна, фрамуги, кватирки і вимкнути світло. Необхідно перевірити і закрити всі крани, зливні бачки.
4.3. Зняти з себе спецодяг, спецвзуття, розмістити його у спеціально відведеному місці і ретельно вимити руки з милом.
4.4. Вимкнути світло у приміщенні.
4.5. Про всі недоліки, несправності, виявлені під час роботи, слід доповісти своєму безпосередньому керівнику.
5. Вимоги охорони праці в аварійних ситуаціях
5.1. У разі виникнення аварійних ситуацій слід припинити роботу і повідомити про це безпосередньому керівнику або іншій посадовій особі і за телефоном 101, 112.
5.2. Обов’язково слід терміново почати евакуацію дітей з будівлі ДНЗ згідно з планом евакуації та доповісти про це завідуючому ДНЗ.
5.3. Якщо ситуація не загрожує життю необхідно вжити всіх можливих заходів з її усунення, негайно надати домедичну допомогу постраждалим.
5.4. Не допускати в небезпечну зону інших осіб.
5.5. Про будь-яке погіршення самопочуття, отриманні травми необхідно повідомити безпосередньому керівнику та звернутися до медсестри. Не допускається приступати до виконання роботи у разі поганого самопочуття або раптовій хворобі.
5.6. При отриманні травми іншими працівниками або вихованцями необхідно надати домедичну допомогу відповідно до «Інструкції надання домедичної допомоги при нещасних випадках».
6. Відповідальність
Помічник вихователя, який допустив невиконання чи порушення цієї інструкції, притягується до відповідальності відповідно до чинного законодавства України. За необхідності, підлягає позачерговій перевірці знань з охорони праці.
ПОГОДЖЕНО
З інструкцією з охорони праці ознайомлений (-а): _______________ (дата) |