Вимоги до стропів

Визначення терміна
Строп – це спеціальний виріб, який відноситься до класу вантажопідйомного обладнання, за допомогою якого можна зафіксувати вантаж і зберегти його цілісність під час підйому і транспортування.
Є кілька видів вантажних стропів – стрічкові стропи, стропи вантажні ланцюгові, канатні стропи.
Вимоги до їх виготовлення визначає ДСТУ Б В.2.8-10-98 «Стропи вантажні. Класифікація, параметри та розміри. Технічні вимоги», а до експлуатації – Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання (НПАОП 0.00-1.80-18).
Слід зауважити, що в таких документах, як Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті ( НПАОП 0.00-1.15-07) та ДСТУ EN 354:2017 «Індивідуальне спорядження для захисту від падіння. Стропи» викладено вимоги до стропів, яки використовуються не як засіб для вантажопідйому, а як засіб захисту від падіння та збереження життя і здоров’я працівників. Що ж саме регламентує кожен з цих документів стосовно вимог до стропів?
Вимоги до строп, що використовуються як вантажопідйомне обладнання:
Найбільш розгорнутий перелік вимог знаходимо у Правилах охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання (НПАОП 0.00-1.80-18), затверджених наказом Мінсоцполітики 19.01.2018 № 62:
Вимоги до знімних вантажозахоплювальних пристроїв
Розрахунок стропів, виконаних із дозволених для цих цілей матеріалів, здійснюється з урахуванням кількості віток канатів і кута нахилу їх до вертикалі. Допустиме робоче навантаження на строп визначають за умови рівномірного натягу кожної з віток і дотримання розрахункового кута 45° між віткою та вертикаллю.
Допускається призначати додаткове робоче навантаження на строп для кута нахилу вітки до вертикалі 60°.
Для стропа з кількістю віток більше трьох, що сприймають розрахункове навантаження, враховують у розрахунку не більше трьох віток. Під час розрахунку стропів, призначених для транспортування заздалегідь відомого вантажу, як розрахункові кути між віткою стропа та вертикаллю можуть бути прийняті фактичні кути.
Для канатних стропів із сталевих канатів мають використовуватися сталеві канати хрестового звивання.
Коефіцієнт запасу розривного зусилля каната відносно навантаження окремої вітки стропа має бути не менше ніж 6.
Кінці канатів стропів заправляються опресовуванням алюмінієвими втулками, обтисненням сталевими втулкам або заплітанням відповідно до вимог пункту 4 глави 6 цього розділу.
Для ланцюгових стропів мають використовуватися круглоланкові ланцюги. Коефіцієнт запасу руйнівного навантаження ланцюга відносно навантаження окремої вітки стропа має бути не менше ніж 4.
Для виготовлення стропів також можуть застосовуватися конопляні, бавовняні, сизалеві канати, а також канати із синтетичних матеріалів (поліамідних, поліпропіленових, поліефірних) і комбінованих, а також стрічки.
Коефіцієнт запасу розривного зусилля відносно навантаження окремої вітки стропа має бути для канатів і стрічок із синтетичних матеріалів не менше ніж 7, а для канатів з натуральних волокон – не менше ніж 8.
Заплетення петлі конопляного, бавовняного, сизалевого каната повинно мати не менше двох повних і двох половинних пробивок. Місце заплетення має бути обмотане мотузкою або захищене в інший спосіб.
За відсутності в експлуатаційних документах таких вимог бракування елементів канатних, ланцюгових і текстильних стропів провадять відповідно до вимог цих Правил.
Технічний огляд обладнання
До експлуатації не допускаються канатні стропи у разі:
- відсутності, пошкодження марковальної бирки або неможливості прочитати дані про ідентифікацію стропа (виробник, вантажопідіймальність, дата випробування тощо);
- деформації елементів навішування і стропування;
- деформації коушів або їх спрацювання зі зменшенням початкових розмірів понад 15 %;
- наявності тріщин на опресовувальних втулках або зміні їх розмірів більше ніж на 10 % початкових;
- наявності зсуву канатів у місці заплітання або втулках;
- наявності кількості видимих обривів зовнішніх дротів каната вітки стропа, що перевищує норми бракування знімних вантажозахоплювальних пристроїв, зазначені у додатку 12 до цих Правил;
- наявності надрізів, борозен, тріщин, розривів, надмірної корозії, прогнутих або перекручених ланок тощо;
- наявності ознак розширення гака, тобто видимого збільшення зіва гака чи інші форми деформування елемента стропування. Збільшення зіва не повинно перевищувати 10 % номінальної величини або повинно бути таким, щоб запобіжний замок, якщо він є, не розмикався.
До експлуатації не допускаються ланцюгові стропи у разі:
- відсутності, пошкодження марковальної бирки або неможливо прочитати дані про ідентифікацію стропа (виробник, вантажопідіймальність, дата випробування тощо);
- деформації елементів навішування і стропування;
- розтягнення ланцюга. Ланцюговий строп підлягає бракуванню у разі збільшення ланки ланцюга більше ніж на 3 % первинного розміру (рис. 12.1 додатка 12 до цих Правил);
- спрацювання ланцюга. Ланцюговий строп підлягає бракуванню у разі зменшення діаметра перерізу ланки ланцюга внаслідок спрацювання більше ніж на 10 % (рис. 12.2 додатка 12 до цих Правил);
- наявності надрізів, борозен, тріщин, розривів, надмірної корозії, прогнутих або перекручених ланок тощо;
- наявності ознак розширення гака, тобто видимого збільшення зіва гака чи інші форми деформування елемента стропування. Збільшення зіва не повинно перевищувати 10 % номінальної величини або повинно бути таким, щоб запобіжний замок, якщо він є, не розмикався.
До експлуатації не допускаються текстильні стропи у разі:
- відсутності, пошкодження марковальної бирки або неможливо прочитати дані про ідентифікацію стропа (виробник, вантажопідіймальність, дата випробування тощо);
- наявності вузлів на несучих стрічках стропів;
- поздовжніх порізів або розривів стрічок, сумарна довжина яких перевищує 10 % довжини стрічки гілки стропа, а також одиничних поздовжніх порізів або розривів довжиною понад 50 мм;
- місцевого розшарування стрічок стропа (крім місць закладення країв стрічок) на сумарній довжині понад 0,5 м на одному крайньому або двох і більше внутрішніх швах, супроводжуваних розривом трьох і більше строчок шва;
- місцевого розшарування стрічок стропа в місцях закладення країв стрічок на довжині понад 0,2 м на одному з крайніх або двох і більше внутрішніх швах, супроводжуваних розривом трьох і більше строчок шва, а також відшарування краю стрічки або зшивки стрічки біля петлі на довжині понад 10 % довжини закладення (зшивки) кінців стрічок;
- поверхневих обривів ниток стрічки загальної довжини понад 10 % ширини стрічки, спричинених механічним впливом (тертям) гострих крайок вантажу;
- пошкодження стрічки від впливу хімічних речовин (кислот, лугів, розчинників, нафтопродуктів тощо) загальною довжиною понад 10 % ширини стрічки або довжини стропа, а також одиничні пошкодження понад 10 % ширини стрічки та довжиною понад 50 мм;
- випинання ниток зі стрічки стропа на відстані більше ніж 10 % ширини стрічки;
- наскрізних отворів діаметром більше ніж 10 % ширини стрічки дії гострих предметів;
- наявності пропалених наскрізних отворів діаметром більше ніж 10 % ширини стрічки від впливу бризів розплавленого металу або наявності трьох і більше отворів за відстані між ними менше ніж 10 % ширини стрічки незалежно від діаметра отвору;
- забрудненості стрічки (нафтопродуктами, смолами, фарбами, цементом, ґрунтом тощо) більше ніж 50 % довжини стропа;
- сукупності всіх зазначених вище дефектів на площі більше ніж 10 % ширини та довжини стропа;
- розмочалювання та спрацювання більше ніж 10 % ширини петель стропа.
До експлуатації не допускаються стропи з такими пошкодженнями металевих елементів (гаків, кілець, петель, скоб, підвісок, обойм, карабінів, ланок тощо:
- надрізи, тріщини, прогнуті чи перекручені ланки.
- спрацювання поверхні елементів або наявність місцевих вм’ятин, що призвели до зменшення площі поперечного перерізу понад 10 % номінальної величини;
- наявність залишкових деформацій, що призвели до зміни первинного розміру елемента понад 3 %;
- пошкодження різьбових з’єднань та інших кріплень.
ДСТУ Б.2.8-10-98 «Стропи вантажні. Класифікація, параметри та розміри. Технічні вимоги» містить переважно вимог до виготовлення та випробування, має суто технічну інформацію, тож все, що стосується експлуатації, прописано в двох вищенаведених НПАОП.
Разом з цим в ньому прописані:
- вимоги до виготовлення вантажних, багатогілкових стропів;
- порядок випробувань стропів, коефіцієнт запасу міцності;
- вимоги до канатів: матеріали, типи, міцність;
- вимоги до маркування та обов'язкової інформації у паспорті продукції.
Вимоги до строп, які призначені та використовуються як засіб захисту від падіння.
НПАОП 0.00-1.15-07 Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті
«4.7.2. Вимоги до запобіжних стропів
4.7.2.1. Запобіжні стропи (далі – стропи), виготовлені із синтетичних канатів, плетених шнурів і стрічок, металевих канатів та ланцюгів, що використовуються при виконанні робіт на висоті, мають відповідати вимогам технічних умов та документів з експлуатації виробників на конкретний вид виробу..
4.7.2.2. Стропи застосовуються для забезпечення безпеки (страхування)
працівників на висоті, у тому числі: при пересуванні по страхувальних і опорних
канатах, будівельних конструкціях, при переході через перешкоди, проміжні
опори й вузли на канатах під час спуску (підйому), а також при закріпленні
верхолазного спорядження.
Допускається застосовувати для фіксації тіла на висоті в зручному робочому
положенні додаткові, регульовані по довжині технологічні стропи, які не
виконують функцію страхування.
4.7.2.3. Стропи можуть бути виготовлені з: плетеного шнура діаметром не менше 10 мм із розривним навантаженням не менше 22 кН; При цьому кінцевики-петлі зав`язуються вузлом «вісімка»; плетеного шнура діаметром 6 мм із розривним навантаженням не менше 7 кН, зав'язаного на страхувальному канаті вузлом «прусик», що самозатягається.
При цьому кінці шнура зв'язуються вузлом «грейпвайн» або «зустрічна вісімка», а довжина плечей петлі, зав'язаної вузлом «прусик», має бути однаковою (вимоги до шнурів наведені в пункті 4.7.1.4 цих Правил);
Довжина фіксованого або регульованого стропа разом з кінцевиками-петлями, зав'язаними на кінцях вузлом «вісімка», і кінцевими пристроями (карабінами, затискачами й т.д.) не повинна перевищувати 2,0 м. Перелік вузлів, що використовуються при виконанні робіт на висоті, наведені в таблиці 7.1.
4.7.2.4. Бракування стропів повинно проводитися відповідно до документів з експлуатації виробників. Стропи синтетичні в процесі експлуатації підлягають вибраковуванню за ознаками, зазначеними у пункті 4.7.1.8 цих Правил», а саме:
«4.7.1.8. У процесі експлуатації канати підлягають вибраковуванню за наявності дефектів, що знижують їхню механічну міцність:
- ушкодження (розриви) ниток на оплітці;
- оплавлені ділянки;
- сліди фарб, розчинників, масел, інших агресивних речовин;
- місцеві зменшення або збільшення діаметра каната;
- вихід внутрішніх стренг у вигляді “барашків” через оплітку назовні;
- після впливу динамічного навантаження, що виникає на канаті, у момент зупинки падіння працівника.
а стропи, виготовлені з металевого каната та ланцюга, – у разі виявлення таких видів пошкоджень:
- видавлювання металевого осердя чи дротів сталок каната;
- поверхнева та внутрішня корозія;
- розрив сталок каната;
- місцеве зменшення або збільшення діаметра каната;
- поверхневе та внутрішнє спрацювання каната;
- зменшення площі поперечного перерізу дротів каната;
- деформація у вигляді роздавлення, перекручувань, хвилястості, заломів,
- перегинів каната тощо;
- зменшення діаметра прутка, з якого виготовлені ланки ланцюга більше ніж на 10 % від первісного діаметра;
- після впливу динамічного навантаження, що виникає на стропі, у момент зупинки падіння працівника;
- інших видів пошкоджень, що знижують механічну міцність каната (ланцюга) (в результаті термічної дії, електричного дугового розряду, впливу механічнихфакторів тощо).»
4.7.2.5. Випробування стропів, що використовуються у роботі, проводяться перед початком експлуатації, а також не рідше одного разу за 6 місяців - у процесі експлуатації відповідно до документів з експлуатації виробників.»
В ДСТУ EN 354:2017 «Індивідуальне спорядження для захисту від падіння. Стропи» детально розписані технічні вимоги та інформація, яку має надавати виробник, зокрема:
«4.1.1 Стропи мають бути виготовлено з гладко оброблених матеріалів та вони не повинні мати гострих крайок або задирок, які можуть спричинити травму користувача, або прорізати, протерти або іншим чином пошкодити строп.
4.1.2 Під час перевіряння відповідно до 5.3.3 стропи з пристроєм регулювання довжини мають бути регульованими.
4.1.3 Пристрої регулювання довжини не повинні самовільно відкриватися та ненавмисно змінювати довжину.
4.1.4 Стропи з пристроєм регулювання довжини мають бути оснащені кінцевим обмежувачем, який запобігає самовільному від’єднанню пристрою регулювання довжини стропа.
4.1.5. З’єднувачі, вмонтовані в стропи, мають відповідати вимогам ЕН 362.
4.1.6 Довжина стропа, виміряна відповідно до 5.3.4 має бути в межах +/ - 5% довжини зазначеного на маркуванні стропа.»
Інформація, яку надає виробник, має відповідати вимогам, наведеним у ЕН 365, та додатково містити такі застереження та інформацію:
- користувач повинен ознайомитись з інформацією, яку надає виробник, до використання стропа;
- строп не можна використовувати для зупинення падіння без поглинання енергії, наприклад без амортизатора;
- загальна довжина стропа, з’єднаного з амортизатором (разом з кінцевиками та з’єднувачами),не повинна перевищувати 2 м;
- матеріал, з якого виготовлено строп;
- номер цього стандарту;
- якщо оцінювання ризику, проведене до початку роботи, підтверджує, що навантага в разі використання над краєм допустимо, необхідно вжити відповідних запобіжних заходів;
- користувач повинен мінімізувати провисання стропа поблизу будь-якої небезпеки падіння;
- під час регулювання довжини стропа для уникнення ризику падіння користувач не повинен переміщуватися в зону, де є небезпека падіння;
- термін придатності виробу та рекомендації/інформація щодо обставин, за яких може зменшитись очікуваний строк служби;
- інформація про те, чи можна використовувати строп з дроселем;
- інформація про дозволені/заборонені розташування/конфігурації стропа в разі комбінації з амортизатором.
Ну і наостанок залишилось нагадати:
Випробування стропів, що використовуються для захисту від падіння згідно з НПАОП 0.00-1.15-07 Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті проводяться перед початком експлуатації, а також не рідше одного разу за 6 місяців – у процесі експлуатації відповідно до документів з експлуатації виробників.
Стропи, що використовуються як вантажопідйомне обладнання – згідно з НПАОП 0.00-1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажо-підіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання при експлуатації не випробовуються, а лише оглядаються раз на 10 днів. Випробовують їх тільки після виготовлення або ремонту заводом-виробником, чи іншою організацією, уповноваженою на це.