
Під час улаштування гаражів (паркінгів) слід дотримуватись вимог ДБН В.2.3-15:2007 «Споруди транспорту. Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів», ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» та Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417 (далі – Правила № 1417).
.
Довідка
Гараж – будинок (споруда), частина будинку (споруди) або комплекс будинків (споруд) із приміщеннями для постійного або тимчасового зберігання, а також елементами технічного обслуговування легкових автомобілів та інших мототранспортних засобів.
Гаражі наземні – будинки, споруди, позначки підлоги основних приміщень яких знаходяться не нижче рівня спланованої поверхні землі.
Наземний гараж відкритого типу – у якому не менше ніж 50% площі зовнішніх огороджень на кожному ярусі (поверсі) складають отвори, решта – парапети.
Гаражі підземні – споруди, позначка стелі основних приміщень яких нижче рівня спланованої поверхні землі.
Гаражі в цокольних і підвальних поверхах – убудовані у будинки іншого призначення споруди, позначки підлоги основних приміщень яких нижче рівня спланованої поверхні землі на висоту відповідно не більше і більше половини висоти приміщень.
Пожежна небезпека гаражів
Пожежну небезпеку та обстановку, що може скластися під час пожеж у гаражах, формують наступні фактори:
- наявність у гаражах заправлених паливом автомобілів;
- скупчення транспортних засобів на території гаражів та швидке поширення ними вогню, у тому числі на поверхи, розташовані вище та нижче, підземних гаражів, особливо в нічний час;
- виділення токсичних продуктів під час горіння полімерних матеріалів та швидке задимлення багатоповерхових гаражів і створення загрози людям, які перебувають у них;
- великі площі покриттів з горючим утеплювачем у будівлях гаражів.
Пожежну небезпеку та обстановку, що може скластися під час пожежі автомобілів, формують наступні чинники:
- наявність заблокованих людей усередині транспортного засобу та складність їхньої евакуації;
- швидке поширення вогню в разі пошкодження паливної системи;
- утворення токсичних продуктів горіння і високої температури;
- наявність небезпечних вантажів.
Пожежну небезпеку та обстановку під час горіння автомобілів з різним типом двигуна формують такі чинники:
- автомобілі з електричною, гібридною електричною системами приводу:
- наявність електроустановок із високою напругою і великою силою струму (інвертор, конвертор, тяговий електродвигун, силові кабелі);
- можливість ураження людей електричним струмом;
- загроза вибуху літій-іонної акумуляторної батареї;
- швидке поширення вогню горючою обшивкою автомобіля, електроізоляцією, гумотехнічними виробами, розливи мастила в разі пошкодження мастило-наповнених вузлів і агрегатів, у гібридних автомобілях – розливи палива в разі пошкодження паливної системи;
- сильне задимлення та утворення токсичних продуктів горіння;
- легковий, вантажний та пасажирський автотранспорт із газобалонним обладнанням, у яких використовується газ метан (під тиском 20–25 МПа) або пропан-бутан (під тиском 1,6 МПа):
- загроза вибуху газових балонів (резервуарів) під високим тиском унаслідок дії чинників пожежі;
- можливість травмування ударною хвилею або уламками газових балонів (резервуарів);
- наявність бензину в паливному баку в автомобілях з газобалонним обладнанням;
- руйнування конструкції автомобіля;
- швидке поширення вогню горючою обшивкою автомобіля та за наявності – розташованим поруч горючим майном.
Основні вимоги пожежної безпеки до гаражів
Категорія
Будинки гаражів та приміщення для зберігання автомобілів щодо вибухопожежної і пожежної небезпеки відносяться до категорії В.
Розміри
Висота приміщень для зберігання автомобілів від підлоги до низу виступаючих будівельних конструкцій і підвісного устаткування повинна перевищувати не менш як на 0,2 м висоту найбільш високого автомобіля і бути не менше ніж 2,0 м.
Мінімальні розміри місць зберігання автомобілів у гаражах потрібно приймати:
- довжина місця стоянки – 5,0 м;
- ширина – 2,5 м (для інвалідів, які користуються кріслами-колясками, – 3,5 м).
Облаштування постів технічного обслуговування та технічного ремонту (далі – ТО, ТР)
У разі необхідності влаштування в складі гаражів (за винятком гаражів відкритого типу і вбудованих у житлові будинки) постів ТО, ТР і миття автомобілів (вони можуть розміщуватися також в окремих будівлях, приміщеннях або групах приміщень) їх необхідно відокремлювати від приміщень зберігання автомобілів протипожежними стінами та перекриттями 3-го типу.
Важливо
Входи та в’їзди в ці приміщення повинні бути ізольовані від входів і в’їздів у гараж.
У підземних гаражах пости ТО і ТР, миття автомобілів, службові та складські приміщення, насосні пожежогасіння та водопостачання, трансформаторні з сухими трансформаторами допускається розміщувати не нижче першого (верхнього) поверху. Розміщення інших технічних приміщень підземного гаража (автоматичні насосні станції для відкачки води під час гасіння пожежі, відкачки ґрунтових вод і інших витоків води, водомірні вузли, електрощитові приміщення, вентиляційні камери, теплові пункти тощо) не регламентується.
Заборонено
Влаштування постів ТО і ТР у гаражах, які розташовані під житловими будинками, не допускається.
У наземних багатоповерхових гаражах приміщення ТО і ТР можуть розміщуватись тільки на першому та останньому поверхах без транзитного руху автомобілів по поверхах (у разі влаштування ізольованих рамп).
Вогнестійкість конструкцій
Гаражі, прибудовані до будинків іншого призначення, повинні відокремлюватись від цих будинків протипожежними стінами 1-го типу.
Гаражі, вбудовані в будинки іншого призначення, повинні:
- мати межу вогнестійкості основних будівельних конструкцій не нижче ступеня вогнестійкості будинку, в який вони вбудовуються;
- відокремлюватися від приміщень (поверхів) цих будинків протипожежними стінами та перекриттями 1-го типу.
На поверсі будинку, під яким розташовується гараж, допускається розміщувати приміщення з одночасним перебуванням не більше ніж 50 осіб. За більшої кількості одночасно перебуваючих осіб над поверхом гаража необхідно влаштовувати протипожежне перекриття з межею вогнестійкості не менше REI 180.
Над прорізами в’їзних-виїзних воріт убудованих у житлові та громадські будинки гаражів слід передбачати козирки:
- з матеріалів із межею вогнестійкості не менше ЕІ 60;
- шириною не менше ніж 1 м.
Важливо
Відстань від краю козирка до низу віконних прорізів цих будинків повинна бути не менше ніж 4 м. За меншої відстані повинне передбачатися заповнення прорізів протипожежними вікнами 2-го типу.
У наземних закритих гаражах протипожежні відсіки повинні відокремлюватися протипожежними стінами та перекриттями 1-го типу. Прорізи в протипожежних стінах і перегородках слід захищати протипожежними дверима (воротами).
Підземні гаражі потрібно розділяти глухими протипожежними стінами 1-го типу на протипожежні відсіки (з чисельністю автомобілів до 200 шт.), а в межах протипожежного відсіку – протипожежними стінами 2-го типу (з протипожежними воротами 2-го типу, що автоматично закриваються у разі пожежі) на секції місткістю не більше 100 автомобілів. Між підземними поверхами гаражів влаштовуються суцільні протипожежні перекриття 1-го типу.
Важливо
У підземних гаражах слід застосовувати електрокабелі, що не поширюють горіння, з незначною димоутворювальною здатністю та помірнонебезпечні за токсичністю продуктів горіння.
Вимоги пожежної безпеки до окремих об’єктів гаражів наведено у таблиці 1.
Таблиця 1
Вимоги пожежної безпеки до окремих об’єктів гаражів
Об’єкт |
Вимоги |
Рампа |
Загальні для всіх поверхів гаража ізольовані рампи повинні розташовуватися біля зовнішньої стіни будинку, мати природне освітлення і відокремлюватися на кожному поверсі від приміщень зберігання автомобілів, миття, ТО і ТР протипожежними перешкодами, воротами та (або) протипожежними тамбурами-шлюзами з підпором повітря при пожежі |
Двері та ворота |
Двері та ворота в протипожежних перешкодах і тамбурах-шлюзах повинні обладнуватись автоматичними пристроями закривання їх під час пожежі. Кількість зовнішніх воріт для виїзду (в’їзду) автомобілів з приміщень зберігання, постів ТО і ТР в усіх типах гаражів слід приймати за наявності в приміщеннях автомобілів:
ВажливоДля прокладання пожежних рукавів у нижній частині воріт необхідно передбачати люк з заслінкою, що самозакривається, розміром 200 х 200 мм У багатоповерхових гаражах для виїзду автомобілів з другого та вище розташованих поверхів додатково до кількості зовнішніх воріт, розрахованих для виїзду з приміщень першого поверху, потрібно передбачати одні ворота на кожну смугу руху по рампах або на кожні два стаціонарні ліфти. Ізольовані рампи повинні мати безпосередній виїзд назовні. ВажливоВ’їзна та виїзна смуги повинні мати ширину не менше ніж 3 м; на кривих ділянках ширина смуги збільшується до 3,5 м. Для виходу на рампу чи в суміжний протипожежний відсік поблизу воріт або у воротах потрібно передбачати протипожежні двері (хвіртку) з висотою порогу не більше 0,1 м |
Евакуаційні виходи |
Зовнішні ворота можуть бути використані як евакуаційні виходи у разі влаштування будь-якого типу воріт за наявності хвірток без порогів або з порогами висотою не більше 0,1 м. Розміри хвірток та їхнє розміщення повинні відповідати вимогам, що ставляться до евакуаційних виходів. З кожного поверху (секції) всіх типів гаражів повинно бути передбачено не менше двох розосереджених евакуаційних виходів безпосередньо назовні або в сходові клітки. Допускається один з евакуаційних виходів передбачати на ізольовану рампу |
Шляхи евакуації |
Прохід по тротуарах на пандусах у сходову клітку допускається вважати евакуаційним. Відстань від найбільш віддаленої точки приміщення для зберігання автомобілів до найближчого евакуаційного виходу необхідно приймати згідно з таблицею 3. Вимір довжини шляхів евакуації проводиться по середній лінії проходів і проїздів з урахуванням розміщення автомобілів. Сходи як шляхи евакуації повинні мати ширину не менше ніж 1 м |
Виїзди (в’їзди) |
Із приміщень зберігання, постів ТО і ТР, розташованих на першому, у цокольному або підвальному поверхах, потрібно передбачати виїзди (в’їзди) автомобілів безпосередньо назовні. ЗабороненоЗаборонено в’їзд (виїзд) автомобілів з цокольного або підвального поверхів гаража через приміщення зберігання автомобілів на першому поверсі. 3 кожного поверху (секції) у підземних гаражах потрібно передбачати не менше двох розосереджених виїздів і евакуаційних виходів |
Приміщення для зберігання протипожежного інвентарю |
У гаражах відкритого типу на першому поверсі потрібно передбачати приміщення для зберігання протипожежного інвентарю
|
Таблиця 1
Відстань від найбільш віддаленої точки приміщення для зберігання автомобілів до найближчого евакуаційного виходу
Гараж |
Відстань від найближчого евакуаційного виходу (м) у разі розташування місця зберігання |
|
між евакуаційними виходами |
у тупиковій частині приміщення |
|
Підземний |
40 |
20 |
Наземний |
60 |
25 |
Протипожежний захист
Протипожежний захист у гаражах здійснюється з дотриманням вимог ДБН В.2.3-15:2007, ДБН В.2.5-56:2014.
У неопалюваних гаражах і гаражах відкритого типу, у тому числі механізованих, а також у разі розміщення відкритої автостоянки на покрівлі будинку системи внутрішнього протипожежного водопостачання потрібно виконувати сухотрубними з виведеними назовні патрубками діаметром 89 (77) мм, обладнаними вентилями і з’єднувальними голівками для підключення пересувної пожежної техніки.
Важливо
З’єднувальні голівки необхідно розміщувати ззовні з розрахунком підключення одночасно не менше двох пожежних автомобілів.
В опалюваних гаражах для внутрішнього пожежогасіння кількість струменів і мінімальну витрату води на один струмінь потрібно приймати з урахуванням об’єму протипожежного відсіку:
- від 0,5 до 5 тис. м3 – 2 струменя по 2,5 л/с;
- понад 5 тис. м3 – 2 струменя по 5 л/с.
Внутрішній протипожежний водопровід
Внутрішній протипожежний водопровід у підземних окремо розташованих та вбудованих у будинки іншого призначення гаражах з двома поверхами та більше повинен виконуватись окремо від інших систем внутрішнього водопроводу і, як і автоматичні установки пожежогасіння, мати виведені назовні патрубки зі з’єднувальними голівками, обладнаними вентилями та зворотними клапанами, для підключення пересувної пожежної техніки.
У підлозі підземних гаражів слід передбачати пристрої для відведення води у разі гасіння пожежі. Трубопроводи для зазначеного відведення води повинні бути роздільними для кожного підземного поверху.
Протидимний захист
Системою протидимної вентиляції повинні обладнуватись:
- приміщення для зберігання автомобілів у підземних і закритих наземних гаражах;
- ізольовані рампи.
Видалення диму необхідно передбачати через витяжні шахти зі штучним спонуканням тяги.
Допускається передбачати природне димовидалення через шахти, вікна та ліхтарі, обладнані механізованим приводом для відкривання клапанів, фрамуг у верхній частині вікон на рівні 2,2 м і вище (від підлоги до низу фрамуг) та у ліхтарях. При цьому загальна площа прорізів, що відчиняються, обумовлена розрахунком, повинна бути не менш 0,2% площі приміщення, а відстань від вікон до найбільш віддаленої точки приміщення не повинна перевищувати 18 м.
Допускається влаштування витяжних шахт із природною витяжкою:
- у наземних гаражах до 2 поверхів;
- в одноповерхових підземних гаражах.
Необхідні обсяги димовидалення, кількість шахт і димових клапанів визначаються розрахунком.
Важливо
У разі пожежі повинно передбачатись відключення загальнообмінної вентиляції.
Порядок (послідовність) включення систем протидимного захисту повинен передбачати випередження запуску витяжної вентиляції (раніше припливної).
Керування системами протидимного захисту повинно здійснюватись:
- автоматично – від пожежної сигналізації;
- дистанційно – з центрального пульта керування протипожежними системами;
- від кнопок або механічних пристроїв ручного пуску, що встановлюються біля в’їзду на поверх гаража, на сходових площадках і поверхах (у шафах пожежних кранів).
Установки автоматичного пожежогасіння
Відповідно до вимог ДБН В.2.3-15:2007 установками автоматичного пожежогасіння повинні обладнуватися приміщення для зберігання, ТО і ТР (крім постів миття) автомобілів, що розміщені:
- у механізованих гаражах;
- в окремо розташованих підземних гаражах незалежно від поверховості;
- у підземних та цокольних поверхах будинків іншого призначення;
- на перших поверхах будинків іншого призначення площею 1000 м2 та більше;
- у наземних гаражах, що мають два поверхи і більше;
- в одноповерхових наземних гаражах:
- І та II ступенів вогнестійкості – якщо загальна площа приміщень 7000 м2 і більше;
- ІІІа ступеня вогнестійкості – якщо площа приміщень 3600 м2 і більше;
- III та ІV ступенів вогнестійкості – якщо площа 2000 м2 і більше.
Допускається не передбачати автоматичне пожежогасіння в одноповерхових підземних гаражах місткістю до 25 машино-місць, розташованих на незабудованих територіях.
Насосна станція установки автоматичного пожежогасіння повинна мати окремий вихід назовні, сходову клітку або на рампу.
Заборонено
Безпосередній зв’язок насосної станції з приміщеннями зберігання автомобілів не допускається.
Системи пожежної сигналізації
Системами пожежної сигналізації повинні обладнуватись:
- одноповерхові наземні гаражі закритого типу, а також убудовані в перші поверхи будинків іншого призначення незалежно від площі;
- службові приміщення гаражів для обслуговуючого та чергового персоналу;
- приміщення технічного призначення (крім венткамер, бойлерних, вузлів вводу інженерних мереж, насосних станцій);
- зони, зайняті електрошафами в приміщеннях венткамер, бойлерних, теплопунктів і насосних станцій.
Системи оповіщення
Системами оповіщення повинні обладнуватися підземні гаражі з двома поверхами і більше з урахуванням місткості:
- до 50 машино-місць – 2-го типу;
- від 50 до 200 машино-місць – 3-го типу;
- понад 200 машино-місць – 4-го типу.
Керування системою оповіщення про пожежу потрібно передбачати з урахуванням вимог до керування та контролю систем автоматичного пожежогасіння і автоматичної пожежної сигналізації.
Важливо
Пристрої керування систем протипожежного захисту гаражів повинні знаходитись у приміщеннях із цілодобовим перебуванням чергового персоналу (диспетчерські, пости охорони), розташованих не нижче (вище) першого підземного (наземного) поверху.
Електропостачання протипожежних пристроїв
Електропостачання протипожежних пристроїв (пожежних насосів, вогнезатримуючих клапанів з електроприводом, систем оповіщення про пожежу, установок пожежоохоронної сигналізації, пожежогасіння, електрозасувок на протипожежних водопроводах, сигналізаторів концентрації СО, аварійного освітлення, системи протидимної вентиляції, ліфтів для транспортування пожежних підрозділів) повинно виконуватися за 1-ю категорією надійності.
До мережі аварійного (евакуаційного) освітлення повинні бути підключені:
- світлові покажчики «Вихід» на кожному поверсі;
- покажчики шляхів руху автомобілів;
- місця установки з’єднувальних голівок для підключення пожежної техніки, внутрішніх пожежних кранів і вогнегасників, зовнішніх гідрантів на фасаді гаража.
Джерело: Пожежна безпека будівель і споруд, № 3/оновлення/серпень/2021.