Чи потрібно проводити випробування драбин та стрем'янок висотою до 130 см?

Так, потрібно! Необхідність випробування драбини або стрем’янки ніяким чином не залежить від їх розмірів. Справа лише в тому, що при висоті драбини або стрем’янки, меншої за 130 см, робота з неї не вважатиметься роботою на висоті, не входитиме до переліку робіт з підвищеною небезпекою і, відповідно, будуть іншими вимоги до виконавців робіт.
Процедуру випробування драбин та стрем'янок містять Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями (НПАОП 0.00-1.71-13), затверджені наказом Міністерством енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 № 966 і зареєстровані Мінюстом України 25.02.2014 за № 327/25104.
Інформаційна довідка
Наведемо вимоги, які стосуються випробовування із зазначенням відповідних номерів пунктів:
7.14. На кожній з драбин, що перебуває в експлуатації, повинні бути зазначені: інвентарний номер; дата проведення наступного випробування;
належність цеху (дільниці тощо). На дерев'яних та металевих драбинах написи повинні виконуватись на тятивах, а на мотузкових – на закріплених на них бирках.
7.26. Під час огляду металевих драбин необхідно переконатись у відсутності деформації вузлів драбин, тріщин в металі, задирок, гострих країв, порушення кріплення щаблів до тятив тощо.
7.27. Усі переносні драбини та стрем'янки після виготовлення їх та капітального ремонту, а також періодично під час експлуатації повинні випробовуватись статичним навантаженням:
1 раз на 12 міс. – металеві драбини та стрем'янки;
1 раз на 6 міс. – дерев'яні драбини та стрем'янки.
7.28. Під час проведення статичного випробування приставні та розсувні дерев'яні та металеві драбини повинні установлюватись на твердій основі і приставлятись до стіни або конструкції під кутом 60° до горизонтальної площини; триколійні драбини повинні бути повністю розсунуті.
7.29. Випробування драбин та стрем'янок повинно проводитись підвішуванням до їхніх щаблів та тятив статичного вантажу. Тривалість кожного випробування – 2 хв.
7.31. Випробування на міцність щабля приставної драбини та зрощеної приставної драбини повинно проводитись підвішуванням до одного незміцненого щабля в середній ланці прольоту вантажу 1,2 кН (120 кгс). Після зняття цього вантажу на щаблях та в місцях врізування їх у тятиву не повинно бути пошкоджень.
Виявлені під час проведення випробувань несправності драбини повинні усуватись, після чого випробування повинно проводитись повторно у повному обсязі.
7.32. Стрем'янку перед початком випробувань необхідно установити у робоче положення на рівній горизонтальній площадці, і до незміцненого щабля її в середній частині підвісити вантаж 1,2 кН (120 кгс). За наявності щаблів на обох суміжних колінах стрем'янки після закінчення випробування першого коліна аналогічно повинно проводитись випробування другого коліна. Якщо друге коліно стрем'янки використовується тільки для упору, то його достатньо випробувати вантажем 1 кН (100 кгс), підвішеним безпосередньо до кожної з тятив в середній частині коліна.
Під час проведення випробувань тятив приставних драбин та стрем'янок вантаж 1 кН (100 кгс) повинен прикладатись до обох тятив в середній частині коліна.
Коментар експерта
Залишилось нагадати, що облік драбин, а також результати їх випробувань та оглядів слід заносити в журнал обліку та огляду такелажних засобів, механізмів та пристроїв. Проводити випробування та огляд драбин має спеціально створена наказом керівника підприємства комісія, яка має складатися не менше ніж з трьох представників зі складу інженерно-технічного персоналу підприємства. Цим же наказом рекомендується і визначити особу, відповідальну за ведення журналу обліку та огляду такелажних засобів, механізмів та пристроїв, яка також має входити до складу комісії з проведення випробувань та оглядів драбин. За результатами огляду та випробування комісією складається і підписується кожним її членом Акт випробування та огляду драбин (довільної форми), де визначається придатність або непридатність пристосування до подальшої експлуатації. Після цього всі результати огляду та випробування заносяться до журналу обліку та огляду такелажних засобів, механізмів та пристроїв.